کد خبر: 101069
A

کودتا در میانمار / آنگ سان سوچی بازداشت شد

میو نایونت، سخنگوی اتحادیه حزب ملی برای دموکراسی در میانمار، اعلام کرد ارتش این کشور بامداد دوشنبه آنگ سان سوچی رهبر، وین مینت رییس‌جمهور و دیگر شخصیت‌های ارشد حزب حاکم را در عملیاتی همزمان، بازداشت کرده است.

کودتا در میانمار / آنگ سان سوچی بازداشت شد
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ میو نایونت، سخنگوی اتحادیه حزب ملی برای دموکراسی در میانمار، اعلام کرد ارتش این کشور بامداد دوشنبه آنگ سان سوچی رهبر، وین مینت رییس‌جمهور و دیگر شخصیت‌های ارشد حزب حاکم را در عملیاتی همزمان، بازداشت کرده است.
ارتش میانمار پس از بازداشت آنگ سان سوچی رهبر و دیگر شخصیت‌های ارشد حزب حاکم، به مدت یک سال وضعیت اضطراری اعلام کرد و افزود تمام قدرت سیاسی به فرمانده کل ارتش، مین آنگ هلینگ منتقل شده است. ارتش همچنین عنوان کرد که بازداشت‌ها در پاسخ به تقلب در انتخابات صورت گرفته است.
سخنگوی اتحادیه حزب ملی برای دموکراسی در میانمار همچنین گفت: «چندین وزیر از ایالت‌های بزرگ میانمار بازداشت شده‌اند و به نظر می‌رسد ارتش کنترل پایتخت را به دست گرفته است.» 

 

سخنگوی اتحادیه حزب ملی برای دموکراسی میانمار، با بیان اینکه انتظار دارد خودش نیز بازداشت شود، گفت: «می خواهم به مردم کشورم بگویم که به سرعت واکنش نشان ندهند و از آن‌ها می‌خواهم که طبق قانون رفتار کنند.»
این اقدام پس از روزها تنش بین دولت غیرنظامی و ارتش میانمار بر سر انتخابات صورت گرفته است و پیشتر نگرانی‌هایی از کودتای ارتش وجود داشت. اتحادیه حزب ملی برای دموکراسی (NLD) به رهبری آنگ سان سوچی، در انتخابات ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ پیروز شد.
همزمان گزارش شده است که خطوط تلفنی نایپیداو، پایتخت میانمار، در ساعات اولیه صبح دوشنبه دچار اختلال شده و در دسترس نبوده‌اند.
از سوی دیگر، مردم میانمار نیز از قطعی و کندی اینترنت و اختلال در برخی سرویس‌های تلفن گزارش دادند. 
نت‌بلاکز، سازمان بین‌المللی ناظر بر اینترنت، اعلام کرد اتصال ملی اینترنت میانمار از ساعت سه بامداد به وقت محلی، ۷۵ درصد نسبت به سطح عادی کاهش یافته است.
تلویزیون ملی این کشور نیز با انتشار پستی در فیسبوک، اعلام کرد این شبکه به‌دلیل مشکلات فنی امکان پخش برنامه ندارد.
انتخابات بحث‌برانگیز اخیر در میانمار، دومین انتخابات آزاد از زمان پایان حکومت مستقیم ارتش در سال ۲۰۱۵ است اما ارتش میانمار تاکید دارد که در آن تقلب شده است و نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد.
ارتش میانمار پس از اظهارات اوایل هفته که ترس از کودتا را افزایش داده بود، روز شنبه اعلام کرد از قانون اساسی حفاظت می‌کند و طبق قانون عمل خواهد کرد. پارلمان جدید این کشور قرار بود از روز دوشنبه ۱۳ بهمن آغاز به کار کند.
در واکنش به خبر دستگیری رهبران میانمار  ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مخالف هرگونه تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات یا جلوگیری از انتقال دموکراتیک در میانمار است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر