کد خبر: 104413
A

اشرف غنی بعد از افتتاح سد‌ کمال خان: از این به بعد به ایران در مقابل نفت، آب می‌دهیم

رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح سد کمال خان گفت: به تعهد خود دربرابر حق‌آبه ایران متعهد هستیم و در صورت تقاضای مازاد از سوی ایران حاضر به تبادل نفت در برابر آب خواهیم بود.

اشرف غنی بعد از افتتاح سد‌ کمال خان:  از این به بعد به ایران در مقابل نفت، آب می‌دهیم

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان امروز(چهارشنبه) در مراسم افتتاح رسمی سد کمال خان در ولایت نیمروز گفت: سد کمال خان از نظر فیزیکی از خاک و سیمان ساخته شده، اما در اصل این سد نماد اراده مردم افغانستان و احیای مجدد تاریخ است.

وی افزود: هدف از افتتاح این طرح نیمروز آباد و در چهارچوب نظام جمهوری است.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه گفت: طی 100 روز آینده ولایت های مختلف شاهد تحقق آرزوی خود در حوزه مختلف بوده که همه این موارد نشات گرفته از قانون اساسی و اراده مردم این کشور برای صلح و آبادی است.

وی تاکید کرد: از امروز افغانستان نباید دست خود را به سوی دیگران دراز کند و باید قادر باشیم از سرمایه های پنهان خود از جمله آب استفاده کنیم.

اشرف غنی ادامه داد: نوع اتحاد در رهبری افغانستان در تاریخ معاصر بی سابقه بود و خواهان افغانستان مستقل و آباد هستیم.

وی در ادامه به نگرانی ایران درباره افتتاح سد کمال خان اشاره کرد و گفت: افتتاح طرح در افغانستان تکمیل کننده اقتصاد دو کشور است و تعهدات همانند گذشته ادامه خواهد یافت.

غنی تاکید کرد: بیشتر از ایفای تعهد نیازمند گفتگو است و ما به دنبال تبادل نفت با آب هستیم.

وی همچنین بر اهمیت انرژی بادی و خورشیدی برای تولید انرژی و خودکفایی این کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور افغانستان همچنین بر نقش چابهار و خط آهن خواف هرات اشاره کرد و گفت: افتتاح این دو مسیر تبادل ارزانی در اختیار تجار افغان قرار خواهد داد.

ایران بارها از احداث این سد انتقاد کرده و گفته است که ساخت این سد باعث کاهش منابع آبی و خشکسالی در نواحی مرزی ایران می‌شود. بسته شدن آب رودخانه هیرمند موجب شده تا مردم استان سیستان و بلوچستان دچار مشکلات عدیده‌ای شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر