کد خبر: 104533
A

بلومبرگ: سند ایران و چین؛ آمریکا را به چالش می‌کشد

تارنمای بلومبرگ نوشت: سند همکاری جامع ایران و چین؛ دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را در تلاش برای ایجاد ائتلاف در مقابل چین به چالش می‌کشد.

بلومبرگ: سند ایران و چین؛  آمریکا را به چالش می‌کشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بلومبرگ نوشت: ایران و چین سند جامعی را با هدف ترسیم برنامه روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری آنها در ۲۵ سال آینده امضا کردند.

پکن قصد دارد همزمان با خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران، در این کشور سرمایه گذاری کند و بیش از پیش روابط خود با آمریکا را تحت فشار قرار دهد. روابط آمریکا و چین تاکنون به دلیل واردات مخفیانه نفت خام از ایران تخریب شده است.

تارنمای بلومبرگ نوشت: سند همکاری جامع راهبردی ایران و چین که روز شنبه در تهران به امضای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و یانگ یی همتای چینی او رسید، از سال ۲۰۱۶ در دست بررسی بود. در این سال شی جین پینگ به عنوان اولین رهبر چین بعد از یک دهه از پایتخت ایران دیدار کرد.

تازه ترین ائتلاف بین پکن و تهران چالشی برای دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا محسوب می شود به ویژه اینکه وی تلاش می کند در مقابل چین ائتلاف تشکیل دهد و آنتونی بلینکن وزیر خارجه او این کشور را «بزرگترین آزمون ژئوپلتیکی» جهان توصیف کرده است.

بلومبرگ به نقل از سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نوشت: این سند می تواند روابط راهبردی دوجانبه را به سطح جدیدی ارتقا دهد.

این سند بر تقویت همکاری بخش خصوصی و نقش ایران در برنامه سرمایه گذاری و زیرساختارهای چین و طرح راه ابریشم جدید (یک کمربند یک راه) متمرکز است.

پیش نویس این سند که سال گذشته در رسانه ها منتشر شد طرح هایی را برای تأمین بلند مدت نفت خام ایران به چین و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت های نفت ، گاز ، پتروشیمی ، تجدیدپذیر و انرژی هسته ای را نشان می داد.

بلومبرگ افزود: چین تحت تاثیر آینده بهای ارزانتر تاکنون واردات نفت خام خود از ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش داده است و با این اقدام اهرم فشار آمریکا را همزمان با آمادگی این کشور برای وارد شدن در مذاکرات مسکوت مانده با تهران برای احیای توافق هسته ای ایران تضعیف کرده است.

این رسانه در بخشی از گزارش خود آورده است: دولت بایدن نشان داده که از وارد شدن در مذاکره با ایران استقبال می کند. اما دو طرف هنوز برای دیدار با یکدیگر توافق نکرده اند. ایران قبل از اعمال دوباره تحریم های آمریکا علیه این کشور حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر می کرد.

روابط نزدیک تر ایران با چین می تواند اقتصاد این کشور را در مقابل تاثیر تحریم های آمریکا تقویت و پیامی روشن به کاخ سفید درباره مقاصد تهران ارسال کند. وانگ یی که روز جمعه وارد تهران شد همچین با حسن روحانی درباره توافق هسته ای مذاکره کرد.

روحانی در نطق تلویزیونی درباره احتمال رفع تحریم ها قبل از دومین و آخرین دوره ریاست جمهوری اش در اوایل ماه آگوست سخن گفت.

وی روز شنبه اظهار داشت: ما آماده لغو تحریم ها هستیم. اگر موانع برداشته شوند همه یا دستکم بخشی از تحریم ها می توانند برداشته شوند.

امضای سند همکاری جامع ایران و چین بازتاب گسترده ای در رسانه های فرانسوی زبان، اسپانیایی زبان و شرق آسیا داشت. برخی رسانه ها امضای این سند را پیام استقلال به غرب و برخی دیگر آن را سپری دفاعی در برابر اقدامات قهری آمریکا ارزیابی کردند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال آن را تقویت کننده سرمایه گذاری چین در زیرساختارهای ایران و باعث تعمیق همکاری دفاعی دو کشور توصیف کرد و در گزارشی نوشت: این سند تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران را به چالش می کشد و به تلاش های بلندمدت تهران برای تعمیق روابط دیپلماتیک در خارج از حیطه قدرت های غربی کمک می کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر