کد خبر: 105564
A

مقام روس: غنی سازی ۶۰ درصدی ایران در نشست وین بررسی می‌شود

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نوشت: در وین به آخرین گام‌های ایران در زمینه هسته‌ای از جمله غنی سازی ۶۰ درصدی رسیدگی خواهیم کرد

مقام روس: غنی سازی ۶۰ درصدی ایران در نشست وین بررسی می‌شود

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت که تصمیم ایران برای تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود.

 میخائیل اولیانوف روز سه شنبه با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تردیدی نیست که علاوه بر موضوعات قبلی، کمیسیون به آخرین گام‌های ایران در زمینه هسته‌ای از جمله غنی سازی ۶۰ درصدی رسیدگی خواهد کرد.

وی همچنین عنوان کرد که نشست آتی کمیسیون با یک روز تاخیر در ۱۵ آوریل (پنجشنبه) به صورت حضوری برگزار می‌شود.

پیش‌تر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان اعلام کرد که نشست کمیسیون به دلیل ابتلا یکی از اعضای هیئت سیاسی اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های مراقبتی، به روز پنجشنبه موکول شد.

وی که برای ادامه گفت و گوها و نشست کمیسیون مشترک برجام امروز به وین سفر کرده است از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران خبر داد و گفت که این مساله طی نامه‌ای به اطلاع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیده است.

عراقچی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: حادثه نطنز عزم ما را برای پیشرفت در عرصه هسته‌ای و هم مذاکرات قوی‌تر کرده است. دست ما الان بر خلاف آنچه که ممکن است بعضی‌ها فکر کنند، در مذاکره بسیار پرتر است. ما دیروز به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که یک هزار سانتریفیوژ جدید در تاسیسات نطنز نصب خواهد شد.

وی با اشاره به خرابکاری در تاسیسات نطنز گفت: یک هزار سانتریفیوژی که در نطنز نصب خواهد شد به غیر از پنج هزار و ۶۰ سانتریفیوژ موجود بوده که ممکن است تعدادی صدمه دیده باشند و جایگزین خواهند شد.

معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه آمار ماشین‌ها در نظنز بالاتر خواهند رفت و ماشین‌های قوی‌تر و با کارکرد بهتر در این تاسیسات نصب خواهد شد، افزود: حادثه ۲ روز گذشته باعث می‌شود که نظنز خیلی قوی‌تر و با سانتریفیوژهای بیشتر و پیشرفته‌تر به کار خودش ادامه دهد. این را ما دیروز به آژانس رسما اعلام کردیم که این کار صورت خواهد گرفت.

عراقچی درباره نشست آتی کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: رایزنی‌های بین هیئت‌های مختلف از همین الان در حقیقت شروع شده و مهم هم همین رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه به صورت غیر رسمی است. ما این رایزنی‌ها و دیدارها را شروع کردیم. جلسه رسمی هم فکر می‌کنم پس فردا برگزار شود و امیدوار هستیم که در این دوره بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.

هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام از ۱۳ فروردین ماه جاری به صورت برخط با حضور نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۴ آغاز شد و ادامه آن به صورت حضوری در وین ادامه یافت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر