کد خبر: 106095
A

میخائیل اولیانوف: کسی به توسعه برنامه هسته‌ای ایران فراتر از برجام تمایل ندارد

رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام تصریح کرد که به رغم مخالفت‌ها با احیای برجام، جایگزین واقعی برای آن وجود ندارد.

میخائیل اولیانوف: کسی به توسعه برنامه هسته‌ای ایران فراتر از برجام تمایل ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ «میخائیل اولیانوف» سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: برخی با فعال شدن برجام مخالف هستند. اما آیا جایگزین واقعی برای آن وجود دارد؟ خیر.

وی تصریح کرد: سیاست فشار حداکثری (دونالد ترامپ) شکست خورد و فقط باعث توسعه برنامه هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های توافق برجام شد. دیپلمات ارشد روس خاطر نشان کرد: این واقعیت صحنه است و آیا کسی مایل است این روند ادامه یابد.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. ایران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت اجرای تعهدات سایر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، با بیان اینکه در مذاکرات احیای برجام ما عین اجرای برجام را می خواهیم نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر و برجام پلاس نمی خواهیم، گفت: امروز همه می دانند که تنها راه حل این معضل، اجرای کامل توافق هسته ای برجام است.

وی امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت، تاکید کرد: این کار سه مرحله دارد، مرحله اول رفع کامل تحریم ها است که بر عهده آمریکا است که این تحریم ها را وضع کرده  و البته دیگران نیز باید کمک کنند و هرگونه تحریمی که به بهانه های مختلف و با برچسب های جدید اعمال شده باید لغو شود.

روحانی تصریح کرد: گام دوم راستی آزمایی است که بعد از لغو تحریم ها انجام خواهد شد و گام سوم هم بازگشت به تعهدات برمبنای توافق برجام است که ما انجام خواهیم داد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر