کد خبر: 107442
A

گرانی بنزین و گازوئیل در آمریکا رکورد ۷ ساله را شکست

حمله سایبری به بزرگترین شبکه خط لوله انتقال سوخت در آمریکا باعث گرانی بنزین و گازوئیل شده و قیمت هر گالن بنزین را به مرز ۳ دلار رسانده که بالاترین میزان در ۷ سال اخیر است.

گرانی بنزین و گازوئیل در آمریکا رکورد  ۷ ساله را شکست

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا در گزارشی برآمده از تحلیل منابع مختلف نوشت: حمله سایبری به بزرگترین خط لوله انرژی آمریکا حاکی از آسیب پذیری زیرساخت های حیاتی این کشور از نظر امنیت اطلاعاتی است.

«لوله نفتی کولونیال» بزرگترین خط لوله انتقال سوخت آمریکا، روزانه ۲.۵ میلیون بشکه معادل ۴۵% از نیاز بنزین، دیزل، و سوخت مورد نیاز جت های ساحل شرقی آمریکا را تامین می کرد و از تگزاس تا نیویورک در جریان بود.

این خط لوله روز جمعه در پی حمله سایبری گروه هکرها کاملا از کار افتاد و تلاش برای برقراری دوباره آن هنوز ادامه دارد.

دولت آمریکا روز یکشنبه در پی حمله سایبری باج‌افزارها به بزرگترین لوله نفتی این کشور، اعلام وضعیت اضطراری کرد.

باج افزار نوعی حمله سایبری است که در آن، هکرها معمولاً با رمزگذاری داده ها، سیستم های رایانه ای را قفل می کنند و سپس برای رمزگشایی آنها باج زیادی می خواهند. براساس اطلاعات رسانه های غربی، این حمله از سوی باند تبهکاری موسوم به دارکساید (DarkSide) صورت گرفته است.

خبرگزاری کوبا در تحلیل خود از آسیب پذیری زیرساخت های آمریکا، به نقل از روزنامه آمریکایی هیل نوشت: هکرها سیستم حمل و نقل سوخت آمریکا را به کلی از کار انداخته اند و بیش از ۱۰۰ گیگابایت از اطلاعات این خط انرژی را ربوده اند. در هم پیچیدن امنیت سایبری این خط انرژی، شرکت کولونیال را وادار به بستن ۵۵۰۰ مایل (نزدیک به ۹۰۰۰ کیلومتر) از خط لوله خود کرد تا از دستیابی هکرها به اطلاعات فناوری خود جلوگیری کند.

پرنسا لاتینا همچنین با اشاره به تحقیقات شرکت امنیت سایبری چک پوینت، درباره افزایش حملات سایبری اخیر به تاسیسات زیرساختی آمریکا خاطرنشان کرد: هکرها به طور میانگین ۲۷۰ بار در هفته، به دنبال حمله به شرکت های خدمات عمومی آمریکایی هستند. تشدید این حملات از ماه مارس (اسفند ۹۹) ۵۰ درصد بوده و به طور کلی از سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری داشته اند.

«توبیاس ویتنی» معاون شرکت امنیت اطلاعات فورترس در زمینه راهکارهای امنیت انرژی نیز گفت: ضعف این بخش در برابر حمله سایبری را می توان به تمام بخش های زیرساختی حیاتی تعمیم داد. به عقیده وی، این اعلام خطری برای سایر بخش های صنعتی است و می بایست اقدامات احتیاطی لازم را در این زمینه به عمل آورد.

همچنین گروه سی اس سی، متشکل از قانونگذاران، مقامات و سران صنعتی آمریکا در سال گذشته گزارشی درباره تهدیدات سایبری برای زیرساخت های حیاتی این کشور به همراه توصیه های لازم تهیه کرد.

گروه سی اس سی هشدار داد: هر حمله سایبری آثار مخرب و آسیب های بلندمدتی به زیرساخت های حیاتی و نظام اقتصادی آمریکا وارد خواهد کرد.

رسانه های غربی روز یکشنبه به نقل از چندین منبع آگاه اعلام کردند هکرهایی که حمله سایبری به اپراتور بزرگترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکا را صورت داده اند یک باند تبهکار سایبری به نام دارکساید (DarkSide) هستند.

به گفته کارشناسان امنیت سایبری، دارکساید متشکل از مجرمان سایبری باسابقه ای است که تمرکز آنها گرفتن هرچه بیشتر پول از اهدافشان است.

پس از این حمله سهمگین، واشنگتن وضعیت اضطراری اعلام کرد تا بتواند از دیگر طرق به ویژه از راه زمینی، انتقال سوخت را تسهیل و میسر سازد.  

این حمله یکی از خسارت‌بارترین طرح‌های باجگیری است که همزمان با افزایش این نوع حملات سایبری،   «جو بایدن» رئیس جمهوری و همچنین قانونگذاران آمریکا را تحت فشار قرار داد تا از افزایش بودجه و اتخاذ ابتکارات لازم فراتر از طرح زیرساختی اولیه، برای حفاظت از سیستم های حیاتی این کشور در برابر حملات سایبری حمایت کنند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر