کد خبر: 108453
A

بلاروس هواپیمای حامل خبرنگار مخالف دولت را به زمین نشاند تا او را بازداشت کند

کانال تلگرامی متعلق به مخالفان دولت بلاروس اعلام کرد یکی از بنیانگذاران و همکاران این مجموعه که با پرواز از آتن، پایتخت یونان عازم ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود، در زمان فرود اضطراری هواپیمایش در فرودگان مینسک، پایتخت بلاروس بازداشت شد. وزارت کشور بلاروس نیز تأیید کرد که این فرد به نام رامان پراتاسویچ در فرودگاه مینسک بازداشت شده است. پراتاسویچ و همکارانش با تأسیس کانال «نکسترا»، این پیام‌رسان را به اصلی‌ترین مجرای اطلاع‌رسانی اپوزیسیون در حال مبارزه با رئیس جمهوری مستبد بلاروس بدل کرده بود.

بلاروس هواپیمای حامل خبرنگار  مخالف دولت را به زمین نشاند تا او را بازداشت کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورو نیوز نوشت؛ کانال تلگرامی متعلق به مخالفان دولت بلاروس اعلام کرد یکی از بنیانگذاران و همکاران این مجموعه که با پرواز از آتن، پایتخت یونان عازم ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود، در زمان فرود اضطراری هواپیمایش در فرودگان مینسک، پایتخت بلاروس بازداشت شد.

وزارت کشور بلاروس نیز تأیید کرد که این فرد به نام رامان پراتاسویچ در فرودگاه مینسک بازداشت شده است.

پراتاسویچ و همکارانش با تأسیس کانال «نکسترا»، این پیام‌رسان را به اصلی‌ترین مجرای اطلاع‌رسانی اپوزیسیون در حال مبارزه با رئیس جمهوری مستبد بلاروس بدل کرده بود.

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هواپیمای حامل پراتاسویچ متعلق به شرکت رایان‌ایر روز یکشنبه ۲۳ مه (۲ خرداد) زمانی که در حال عبور از آسمان بلاروس بود به دلیل هشدار بمبگذاری مجبور شد در فرودگاه مینسک به زمین بنشیند. دفتر مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که او شخصا دستور داد یک هواپیمای جنگی از نوع میگ ۲۹، هواپیمای حامل پراتاسویچ را اسکورت کند.

سال گذشته در بلاروس بخش مهمی از کار اطلاع‌رسانی و ساماندهی اعتراضات گسترده علیه لوکاشنکو را کانال نکسترا بر عهده داشت، اما دولت این کانال را افراطی اعلام کرد.

پراتاسویچ که با افزایش تهدیدها در کشورش به لهستان فرار کرده بود، اکنون با اتهاماتی روبرو است که ممکن است مجازات زندان تا ۱۵ سال برایش به همراه داشته باشد. مقامات بلاروس در ماه نوامبر گذشته نام آقای پراتاسویچ را در سیاهه «افرادی که در فعالیت‌های تروریستی نقش دارند» قرار دادند.

مقامات بعد از فرود هواپیمای رایان‌ایر در مینسک گفتند که هیچ ماده منفجره‌ای در این هواپیما پیدا نشده است. مسئولان شرکت رایان‌ایر نیز تاکنون هیچ اظهار نظری در این زمینه نکرده‌اند

سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر تبعیدی مخالفان بلاروس از ایکائو، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی خواست تحقیقات در این زمینه را آغاز کند. وی پس از بازداشت کنشگر برجسته اپوزیسیون گفت: «کاملاً واضح است که این عملیات به دست سرویس‌های ویژه برای ربودن هواپیما به منظور بازداشت کنشگر و وبلاگ‌نویس رامان پراتاسویچ انجام شده است. حتی کسی که بر فراز بلاروس پرواز هم می‌کند نمی‌تواند از امنیت خود اطمینان داشته باشد.»

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ اعتراضاتی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت گذشته در بلاروس به وجود آمد، ماه‌ها ادامه یافت. در آن انتخابات طبق نتایج رسمی، لوکاشنکو برای ششمین دوره متوالی به سمت ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد، اما معترضان با ادعای تقلب در انتخابات، نتیجه آن را نپذیرفتند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر