کد خبر: 109334
A

توافق احزاب اسرائیل برای تشکیل دولت لاپید-بنت

یائیر لاپید، رهبر حزب اسرائیلی «یش آتید»، که از سوی رییس جمهوری این کشور مکلف به تشکیل دولت جدید در پی انتخابات دو ماه پیش شده بود، بامداد روز پنج‌شنبه، ۱۳ خرداد، رسما به رییس جمهوری اسرائیل اطلاع داد که در وظیفه محوله «موفق شده است».

توافق احزاب اسرائیل برای تشکیل دولت لاپید-بنت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یائیر لاپید، رهبر حزب اسرائیلی «یش آتید»، که از سوی رییس جمهوری این کشور مکلف به تشکیل دولت جدید در پی انتخابات دو ماه پیش شده بود، بامداد روز پنج‌شنبه، ۱۳ خرداد، رسما به رییس جمهوری اسرائیل اطلاع داد که در وظیفه محوله «موفق شده است».

آقای لاپید طبق قانون تا ساعت یک و نیم بامداد (به وقت ایران) فرصت داشت که با تشکیل ائتلافی از احزاب، دولت جدید را تشکیل دهد. وی حدود نیم ساعت پیش از پایان این مهلت، موفقیت در تحقق هدف خود را اعلام کرد.

رویدادهای مهیجی در صحنه سیاست این دولت در آخرین ساعات پیش از اعلامیه یائیر لاپید در جریان بود و موفقیت او تا آخرین لحظات قطعی نبود.

با این حال، یائیر لاپید در دقایق مانده به پایان ضرب‌الاجل خود در توییترش نوشت «موفق شدم». وی سپس در تماس تلفنی با رئوون ریولین، رییس جمهوری اسرائیل، به او گفت توافق تشکیل ائتلاف را نهایی کرده است.

اگر در روزهای آینده و تا ادای سوگند دولت جدید رویداد خاصی رخ ندهد، این تحول سیاسی به مفهوم خلع قدرت از بنیامین نتانیاهو است.

آقای نتانیاهو، ۷۱ ساله، در مجموع ۱۵ سال نخست وزیری اسرائیل را به عهده داشته است که ۱۲ سال از آن، لاینقطع بوده است. بنیامین نتانیاهو در حالی ممکن است به پایان کار سیاسی خود رسیده باشد که در طول سال‌ها خویش را رهبری بلامنازع می‌نامید.

یائیر لاپید که حزب او دارای مواضع میانه و صلح‌خواه است، برای تشکیل ائتلافی که به حمایت حداقل ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو مجلس برسد، ناچار شد که با شماری از احزاب کوچک و ناهمگون متحد شود.

ائتلافی که برای تشکیل دولت جدید برپا شده، غیر از حزب «یش آتید»، شامل حزب میانه «کارگر» به رهبری خانم مراو میخائلی، حزب میانه «آبی- سفید» به رهبری ژنرال بنی گانتز، حزب چپگرای «مرتس» به رهبری نیسان هوروویتز، سه حزب افراطی راستگرا و نیز یک حزب عرب‌های اسرائیل است. چنین اتحادی از احزاب که آرمان‌های متضاد دارند، در عمر دولت‌های اسرائیل، کم سابقه است.

یائیر لاپید برای برانداختن بنیامین نتانیاهو که طولانی‌ترین دوران نخست وزیری را داشته است، از نخست وزیری خود نیز صرفنظر کرده و این مسند را برای دو سال اول به نفتالی بنت، رهبر حزب کوچک راستگرای افراطی به نام «یامینا» محول کرده است.

یائیر لاپید، ۵۷ ساله، یک نویسنده و مجری محبوب پیشین برنامه‌های سیاسی تلویزیون، در حالی از نخست وزیری خود در دو سال آینده صرفنظر کرده که سال‌ها برای برافکندن بنیامین نتانیاهو تلاش کرده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر