کد خبر: 109660
A

روایت رسانه های اسرائیل از جزئیات توافق ۳۰ بندی دولت ائتلافی؛ عدم دادن هر پست دولتی به نفتالی بنت درصورت نگرفتن عدم اعتماد از کنست

رسانه‌های عبری جزئیات توافق رهبر حزب «یمینا» و «آینده‌ای هست» اسرائیل برای تشکیل دولت جدید این رژیم و کنار زدن بنیامین نتانیاهو را فاش کردند. به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، طبق این گزارش، این توافق شامل ۳۰ بند است که بر این موضوع تأکید دارد که دولت بعدی کار خود را در زمینه‌های مدنی و اقتصادی در اراضی اشغالی متمرکز خواهد کرد و در مدت کوتاهی برای تصویب بودجه دولت برای سال‌های آینده تلاش خواهد کرد.

روایت رسانه های اسرائیل از جزئیات توافق ۳۰ بندی دولت ائتلافی؛ عدم دادن هر پست دولتی به نفتالی بنت درصورت نگرفتن عدم اعتماد از کنست

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، طبق این گزارش، این توافق شامل ۳۰ بند است که بر این موضوع تأکید دارد که دولت بعدی کار خود را در زمینه‌های مدنی و اقتصادی در اراضی اشغالی متمرکز خواهد کرد و در مدت کوتاهی برای تصویب بودجه دولت برای سال‌های آینده تلاش خواهد کرد.

طرف‌های حاضر در دولت ائتلافی لاپید و بنت توافق کردند قانونی را وضع کنند که مدت نخست وزیری را هشت سال و یا دو دوره تعیین کند. در این توافق اشاره‌ای به وضع قانونی برای ممانعت از نخست‌وزیر و یا کاندید شدن شخص متهم به جرایم جنایی نشده است.

در رابطه با قدس نیز در این توافق آمده است که دولت برای رشد و شکوفایی قدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» تلاش خواهد کرد و به تقویت و گسترش ساخت و ساز در آن ادامه می‌دهد و آن را به یک «پایتخت پویا و مدرن» تبدیل می‌کند.

در این توافق همچنین آمده است که به منظور تثبیت موقعیت قدس به عنوان مرکز حکومت، طی مدت کوتاهی پس از تحلیف دولت جدید، کلیه دفاتر رسمی و مقر‌های موسسات دولتی به قدس منتقل می‌شوند.

سازوکار‌های فعالیت دولت

طبق این توافق، قرار است که ۲۸ وزیر و شش معاون وزیر، کابینه دولت جدید رژیم صهیونیستی را تشکیل دهند و کابینه امنیتی (کابینه کوچک) نیز متشکل از ۱۲ وزیر است که به طور مساوی بین اردوگاه‌های راست، چپ و میانه تقسیم شده‌اند.

توافق مذکور همچنین برعدم دادن هر پست دولتی به نفتالی بنت درصورت که دولت از کنست رای اعتماد نگیرد؛ تاکید دارد.

طبق توافق، در جلسه عمومی دولت و جلسات مختلف وزرا، موضوعاتی که پس از توافق نخست‌وزیر و نخست‌وزیر علی البدل به تصویب رسیده‌اند، مورد بحث قرار خواهد گرفت و هر دو دارای حق وتوی متقابل هستند. قدرت رأی دادن در جلسه عمومی دولت و کمیته‌های وزرا بین دو بلوک برابر خواهد بود و هر نخست‌وزیر مسئولیت وزرای بلوک خود را بر عهده خواهد داشت.

این توافق همچنین به آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما»، میراو میخائیلی، رهبر حزب کار و نیتسان هوروویتس، رئیس حزب چپ گرای مرتس این حق را می‌دهد که به پیوستن هر حزب و یا فراکسیون پارلمانی به ائتلاف دولت اعتراض کنند.

دستاورد عرب‌ها، لیبرمن و ساعر

توافق با منصور عباس، رهبر حزب موسوم به فهرست یکپارچه عربی نیز بر توقف اجرای «قانون کامینتس» (که به دولت اختیارات گسترده در مسائل شهرک‌سازی و کوچاندن و تخریب خانه‌ها را می‌دهد) تا سال ۲۰۲۴، توقف تخریب در النقب، تعیین یکی از اعزای این حزب به عنوان معاون وزیر در دفتر نخست‌وزیر و اختصاص بودجه‌ای معادل نیم میلیارد میلیارد شکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) برای پروژه‌های جامعه عرب مبتنی است.

این توافق‌ها همچنین همه طرف‌های ائتلاف را موظف می‌کند علیه هر قانونی که موجب تغییر وضعیت موجود در رابطه میان دین و دولت شود، رأی دهند.

توافق با گدعون ساعر، رئیس حزب امید نو جدا شده از لیکود هم بر تصویب قانونی برای تقسیم منصب مشاور قضایی دولت، تصویب طرحی برای جلوگیری از تسلط فلسطینی‌ها بر منطقه موسوم به منطقه C و تعیین ساعر به عنوان معاون نخست‌وزیر در دوره نخست‌وزیری بنت از دیگر توافقات است و در دوره نخست‌وزیری لاپید نیز بنی گانتس، وزیر جنگ کنونی این رژیم معاون وی خواهد بود.

با لیبرمن نیز توافق شده است که یک وزارتخانه در رابطه با بخش کشاورزی ایجاد شود که منحصرا به مسائل مربوط به مناطق النقب و الجلیل می‌پردازد. این توافق همچنین شامل گسترش محوطه دیوار براق برای یهودیان می‌شود.

در این توافق همچنین به تصویب قوانینی برای تسهیل روند تقسیم فراکسیون‌های پارلمانی اشاره شده است که هدف آن تسهیل جدایی احتمالی اعضای کنست از لیکود است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که در صورت تصمیم فهرست یکپارچه عربی به کناره گیری از دولت، این بند می‌تواند جایگزینی برای این فهرست در دولت ائتلافی ارائه دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر