کد خبر: 111172
A

جزئیات پیشروی شبه نظامیان طالبان در شرق افغانستان/ خطر بیخ گوش دروازه‌های «کابل» + نقشه میدانی و عکس

مناطق شرقی افغانستان هم مانند سایر نقاط زیر حملات نیروهای طالبان هستند و در این میان اگر استان «میدان وردک» از کنترل نیروهای دولتی خارج شود، خطری بزرگ پایتخت را تهدید خواهد کرد. خبرنگار الجزیره به نقل از منبعی در وزارت کشور افغانستان اعلام کرد. شبه نظامیان طالبان مقر ولسوالی چک در استان وردک، جنوب کابل پایتخت را تحت کنترل خود درآورده اند.

جزئیات پیشروی شبه نظامیان طالبان در شرق افغانستان/ خطر بیخ گوش دروازه‌های «کابل» + نقشه میدانی و عکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عملیات شبه نظامیان طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان فقط به استان های شمالی این کشور خلاصه نشده و در روزهای گذشته مناطق شرقی هم از موج حملات سنگین این گروه در امان نمانده اند.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، نیروهای طالبان حملات کم سابقه ای را در استان های شرقی از جمله «میدان وردک» علیه نیروهای دولتی ترتیب دادند و توانستند در این محورهای مهم و حساس پیشروی قابل توجه داشته باشند.

خبرنگار الجزیره به نقل از منبعی در وزارت کشور افغانستان اعلام کرد.

شبه نظامیان طالبان مقر ولسوالی چک در استان وردک، جنوب کابل پایتخت را تحت کنترل خود درآورده اند.

یک منبع میدانی که تحولات را در شرق افغانستان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات پیشروی نیروهای طالبان در جنوب استان «میدان وردک» اشاره کرد و گفت: شبه نظامیان طالبان با انجام حملات گسترده شهرستان «چک» را به تصرف درآوردند.

این شهرستان (چک) محل اتصال شهرستان های «مرکزبهسود و جغتو» است و همچنین شهرستان «میدان شهر» را به شهرستان جغتو و شهرستان های شمالی استان غزنی متصل می کند و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

در حال حاضر بیشتر مناطق جنوبی استان «میدان وردک» از جمله شهرستان های «دایمیرداد، چک، جغتو، سیدآباد» که با استان های «غزنی و لوگر» هم مرز هستند در تصرف و سیطره نیروهای شبه نظامی طالبان هستند.

از سویی دیگر، بخش های وسیعی از شهرستان «نرخ» در شرق این استان از کنترل نیروهای ارتش و گروهای مردمی خارج است و به همراه عمده مناطق «شهرستان جلریز» در محور شمالی استان «میدان وردک» در تصرف شبه نظامیان طالبان است.

نیروهای ارتش و گروه های مردمی هم شهرستان دولت آباد (مرکز استان) هم مرز با استان کابل (پایتخت) را در کنترل دارند؛ شهرستان های غربی حصه اول بهسود، مرکز بهسود نیز در تسلط نیروهای دولتی افغانستان هستند.

استان «میدان وردک» حدود ۹هزار و ۲۳ کیلومتر مساحت دارد که حدود ۵۰ درصد (نزدیک به ۴ هزار و ۵۱۱ کیلومتر مربع) در تصرف شبه نظامیان طالبان و سایر نقاط این استان در کنترل نیروهای دولتی افغانستان است.

3186398

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر