کد خبر: 111283
A

عزیزی: اگر طالبان در افغانستان روی کار بیایند رابطه اش با ایران بهتر از دولت «غنی» می شود

یک پژوهشگر مسائل افغانستان با بیان این که طالبان با تدبیر و نظم و انسجام بیشتری عمل می کند که در تاریخ افغانستان سابقه نذاشته است، گفت: تنها روحیه باقی مانده با خروج نیروهای آمریکایی و تنها ماندن اشرف غنی و دهن کجی های آمریکا از بین رفته و همین مساله باعث شده طالبان با نیروی کم شهرها را در اختیار می گیرد.

عزیزی: اگر طالبان در افغانستان روی کار بیایند رابطه اش با ایران بهتر از دولت «غنی» می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ حمیدرضا عزیزی در تحلیل خود نسبت به تحولات اخیر افغانستان و پیشروی های طالبان اظهار کرد: در این تحولات هم خروج نیروهای آمریکایی و هم توافق طالبان و آمریکا در دوحه تاثیرگذار بوده، به ویژه توافقی که صورت گرفته است. 
وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکایی ها خود اشرف غنی را روی کار آوردند و سال ها به او کمک کرده و بدنه اصلی نظام را به او سپردند اما زمانی که او به آمریکا رفت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا صراحتا به او گفت: افغانستان خودش باید تصمیم بگیرد که برای آینده چه می خواهد. با زور و اسلحه نمی توان نگه داشت. در واقع صراحتا گفت که آنها دیگر حمایت نخواهند کرد. 
این پژوهشگر مسائل افغانستان همچنین بیان کرد: در توافق طالبان و آمریکا نیز صحبت از حکومت جدید پساصلح و در واقع حکومت اسلامی است که در پی این توافق مشخص می شود که آمریکا و طالبان عدم وجود حکومت فعلی را قبول کرده اند. در واقع آنها به این نتیجه رسیده اند که حکومت فعلی نمی تواند مشکل را حل کند و تنها ابزاری هم که در اختیار دولت یعنی همان زندانیان طالبان بود از دست دولت گرفتند و همین مسئله باعث شده تا طالبان در موضع برتر قرار گیرد. 
عزیزی خاطرنشان کرد: بنابراین توافق بین آمریکا و طالبان گویای این مسئله است که دولت فعلی نباید وجود داشته باشد و تنها روحیه ای هم که باقی مانده بود با خروج نیروهای خارجی و تنها ماندن اشرف غنی و دهن کجی های آمریکا این روحیه از بین رفته و همین مسئله باعث شده تا طالبان با نیروی خیلی کم و با درگیری های خیلی مختصر بسیاری از مناطق را تصاحب کند بدون اینکه جنگ جدی انجام شود. 
وی ادامه داد: تجربه سقوط ها در افغانستان مانند سقوط مجاهدین به وسیله طالبان و سپس سقوط طالبان توسط آمریکا و همچنین سقوط پاسگاه های دولتی به وسیله طالبان نشان می دهد که تمامی اینها بخاطر عدم پشتیبانی قوی مالی و تسلیحاتی اتفاق افتاده و عملا سربازان برای حفظ جانشان پاسگاه ها را معامله می کنند. 
این کارشناس مسائل افغانستان اظهار داشت: البته در افغانستان این مسئله وجود دارد که عده ای به عنوان میانجی وارد عمل می شوند و در پی آن پاسگاه منطقه ای برای حفظ جان سربازان تسلیم می شود. از طرف دیگر ما دیدیم که دولت تلاش کرد تا با استفاده از احساس مردم و خیزش عمومی اشراف کامل به تحولات داشته باشد اما ناکام ماند. 
عزیزی درباره تبعات قدرت گرفتن طالبان برای کشورهای همسایه و همین طور ایران گفت: طالبان تجربه یک بار حکومت کردن در افغانستان را دارد و سیاست ها و برنامه های خود را گذرانده است. امروزه هم با تدبیر بیشتر عمل می کند و نظم و انسجامی که در طالبان می بینیم در تاریخ افغانستان سابقه نداشته است. 
وی تصریح کرد: در مسائل سیاسی نیز امروز طالبان به نوعی با غروری که از طریق خروج آمریکا از صحنه افغانستان به دست آورده و مدعی است که آمریکا را شکست داده می خواهند در افغانستان حکومت کنند. 

این پژوهشگر مسائل افغانستان یادآور شد: در شرایط فعلی ما دیگر شاهد تضاد قدرت که در سال های 73 و 74 وجود داشت نیستیم که هند و یا روس ها در مقابل طالبان قرار گرفتند و حتی ایران هم به نوعی در مقابل طالبان بود. این بار طالبان قبل از اینکه در عرصه قدرت باشد دیپلماسی قویتری را اتخاذ کرده و ما دیدیم که هیات طالبان سفرهایی را به ایران و روسیه داشتند، حتی مذاکراتی را با هند در قطر دنبال می کنند. ضمن اینکه شاهد پشتیبانی اروپا و آمریکا از توافقنامه آنها هستیم. طالبان این بار درگیر دو قطبی نیست. می خواهد با کشورهای همسایه روابط خود را حفظ کند. 

عزیزی معتقد است: به نظر می رسد پس از رسیدن به قدرت طالبان روابط بین افغانستان و ایران بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود و زمینه تبدیل شدن به دوستی استراتژیک فراهم می شود. 

وی درباره اینکه برخی رسانه ها صحبت از این دارند که طالبان دیگر آدم نمی کشد و آیا این مسئله به نوعی به طالبان مشروعیت و قدرت می دهد، گفت: اینکه طالبان آدم ها را نمی کشد و آزاد می کند برای این است که آنها می خواهند حکومت کنند و برای حکومت کردن هم نیاز به حمایت همه دارند و تلاش شان این است که ترس و رعب را از دل مردم دور کنند تا مردم در برابر آنها مقاومت نکنند. 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر