کد خبر: 111345
A

نگرانی روسیه درباره به نتیجه نرسیدن برجام / وزارت خارجه روسیه: آمریکا هیچ گام موثری برای برجام برنداشته است

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی این وزارتخانه با انتقاد از آمریکا و رویکردهای دولت این کشور گفت : موضوع بازنگری و یا افزودن موارد جدید به برجام مطرح نیست. روسیه که خود را برای نقش آفرینی پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران آماده کرده؛ فعال ترین کشور در گفت و گوهای برجام شده و رویکرد خود را نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییر داده است. پوتین در تلاش است تا نقش بیشتری در معادلات ایران و جهان پیرامون بازی کند. حال آنکه بنا به اذعان کارشناسان سیاست خارجی با توجه به تغییر فضای بین المللی اجرای برجام و گام برداشتن در مسیر خواسته های غرب؛ بر خلاف امنیت ملی کشورمان است.

نگرانی روسیه درباره به نتیجه نرسیدن برجام / وزارت خارجه روسیه: آمریکا هیچ گام موثری برای برجام برنداشته است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛""ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی این وزارتخانه با انتقاد از آمریکا و رویکردهای دولت این کشور گفت : موضوع بازنگری و یا افزودن موارد جدید به برجام مطرح نیست. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ روسیه که خود را برای نقش آفرینی پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران آماده کرده؛ فعال ترین کشور در گفت و گوهای برجام شده و رویکرد خود را نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییر داده است. 

پوتین در تلاش است تا نقش بیشتری در معادلات ایران و جهان پیرامون بازی کند. حال آنکه بنا به اذعان کارشناسان سیاست خارجی با توجه به تغییر فضای بین المللی اجرای برجام و گام برداشتن در مسیر خواسته های غرب؛ بر خلاف امنیت ملی کشور و  امتیاز دادن به آمریکا بدون دریافت تضمین های لازم و خسارت محض محسوب می شود

بنابر این گزارش؛ "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی افزود: موضوع بازنگری و یا افزودن موارد جدید به برجام مطرح نیست.

وی تصریح کرد: در مذاکرات وین در زمینه توافق و هماهنگی ترتیب گام ها و اقدامات ایران و آمریکا برای احیای برجام تا حد زیادی پیشرفت حاصل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: امیدواریم که مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام تا روز 14 ماه جولای ، ششمین سالروز امضای برجام با موفقیت به پایان برسد.

دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: ما معتقدیم که همه اقدامات لازم برای احیای برجام در این سند که با زحمت و بهای زیاد بدست امده قید شده است.

زاخارووا گفت: روسیه به همراه سایر طرف های برجام برای پایان هر چه سریعتر و موفق روند مذاکرات تلاش می کند و امیدوار است که حداکثر تا ششمین سالروز امضای برجام این امر تحقق یابد. 

 وی با بیان اینکه این یک تمایل روانی است، اظهار کرد: ارزش واقعی کار دستیابی به نتایج خوب است که بدون شک برای بدست آوردن آن امیدوار هستیم.

زاخارووا گفت: در این سه ماه هیات های شرکت کننده در مذاکرات توانستند در هماهنگ کردن پارامترها و اقدام گام به گام برای احیای برجام به پیشرفت های قابل توجهی دست بیابند.

وی افزود: همچنین پاسخ و استمرار گام هایی که آمریکا و ایران باید بردارند مشخص شد و نیز امکان تثبیت تعهدهای مربوطه و تامین شرایط راستی آزمایی آن بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 به گفته زاخارووا، در کنار تجدیدنظر و بازنگری کامل در تحریم های ضدایرانی اعمال شده از سوی آمریکا که با برجام و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارد، اقدامات برای راستی آزمایی و بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران در ابعادی که در برجام به آن اشاره شده است اهمیت بسیار زیاد دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: راز بقا و حفظ موجودیت برجام در این است که این توافق ها جایگزین منطقی دیگری ندارد و بدون آن تدابیر امنیتی آسیب پذیرتر می شوند.


سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت: انتظار می رود هفتمین دور مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران در وین برگزار شود.

مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در  آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که هفته گذشته برگزار شد، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند.

یک مقام آمریکایی در آستانه دور هفتم مذاکرات وین اعلام کرد واشنگتن به بازگشت دو طرفه آمریکا و ایران به برجام متعهد است. "جالینا پورتر" معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری تلفنی به خبرنگاران گفته است همان‌گونه که آنتونی بلینکن وزیر خارجه گفته است، ما متعهد به بازگشت دو طرفه آمریکا و ایران به برجام هستیم.

این مقام آمریکایی افزود: رابرت مالی نماینده ویژه ما در امور ایران در واشنگتن  پس از بازگشت از دور ششم مذاکرات (وین) در حال رایزنی است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر