کد خبر: 114556
A

طالبان به کابل نزدیک شدند/ دهمین ولایت هم سقوط کرد

ولایت غزنی سقوط کرد؛ سقوط غزنی یک هشدار جدی برای پایتخت است. غزنی به عنوان یک شهر کلیدی، کابل را به قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان در جنوب این کشور وصل می‌کند و تصرف ان به شورشیان اجازه می‌دهد تا خطوط زمینی ارتش برای تامین نیرو در جنوب را قطع کنند.

طالبان به کابل نزدیک شدند/ دهمین ولایت هم سقوط کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری فرانسه از تصرف شهر غزنی واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غرب کابل توسط شبه‌نظامیان طالبان خبر داد.

 این خبرگزاری به نقل از نصیراحمد فقیری، رئیس شورای ولایتی غزنی نوشت: «می‌توانم تایید کنم که شهر غزنی صبح پنج‌شنبه به دست نیرو‌های طالبان افتاد. آن‌ها کنترل مناطق کلیدی شهر از جمله دفتر فرمانداری، مقر پلیس و زندان را در اختیار گرفتند.»

به نقل از یورونیوز، او افزود که جنگ در برخی نقاط شهر همچنان ادامه دارد.

شهر غزنی دهمین مرکز ولایتی است که طی یک هفته اخیر به تصرف نیرو‌های طالبان درمی‌آید.

هفت مرکز از ۱۰ مرکزی که تا کنون به تصرف طالبان درآمده، در مناطق شمالی کشور قرار دارند؛ یعنی در جایی که پیش از این همواره مقاومت سنگینی در مقابل این شبه‌نظامیان دیده می‌شد.

طالبان پیش از این در عصر سه‌شنبه شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان در ۲۰۰ کیلومتری شمال کابل را تصرف کرده بودند؛ بنابراین اکنون هم از شمال و هم جنوب به سمت کابل در حرکت هستند.

سقوط غزنی یک هشدار جدی برای پایتخت است. غزنی به عنوان یک شهر کلیدی، کابل را به قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان در جنوب این کشور وصل می‌کند و تصرف ان به شورشیان اجازه می‌دهد تا خطوط زمینی ارتش برای تامین نیرو در جنوب را قطع کنند.

درگیری‌های شدید در ولایات هرات و بادغیس

مقامات افغانستان همچنین از وقوع نبردی سنگین میان شبه‌نظامیان طالبان و نیرو‌های دولتی در دو ولایت هرات و بادغیس در شمال و غرب این کشور خبر دادند.

خبرگزاری طلوع به نقل از عبدالصبور قانع، والی هرات می‌نویسد که طالبان شبه گذشته از چهار طرف به شهر هرات حمله کردند، اما با مقاومت نیرو‌های امنیتی و مردمی رو به رو شده و درنهایت عقب زده شدند.

به گفته او این درگیری‌ها بیش از ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی در میان طالبان و یک کشته و چهار زخمی در سوی دیگر بر جای گذاشته است.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس نیز اعلام کرد که طالبان شب گذشته به شهر قلعۀ نو، مرکز این ولایت حمله کرده که این حمله نیز به وسیله نیرو‌های امنیتی عقب زده شده است.

او افزود در مجموع در جریان حملات شب گذشته، بیش از ۶۰ نفر از شبه‌نظامیان طالبان از جمله چهار فرمانده آن‌ها کشته شده و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

والی بادغیس اعلام کرد که درگیری با طالبان در اطراف شهر قلعۀ نو همچنان ادامه دارد.یک روز پیش از این نیز نیرو‌های طالبان توانستند مقر لشگر و فرودگاه قندوز را تصرف کنند.

ادامه درگیری‌ها در لشکرگاه

خبرگزاری‌ها همچنین از ادامه درگیری‌ها در لشکرگاه، یکی از بزرگترین شهر‌های افغانستان و مرکز ولایت هلمند در جنوب این کشور خبر می‌دهند.

نیرو‌های دولتی که در این شهر در محاصره هستند، همچنان امیدوارند بتوانند کنترل بر مرکز این ولایت را حفظ کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر