کد خبر: 114959
A

وال استریت ژورنال:شکست در افغانستان لکه ننگ دوره ریاست جمهوری بایدن است/صحبت های رئیس جمهور نشانه عدم صداقت اوست

هیات تحریریه وال استریت ژورنال نوشت: صحبت‌های روز شنبه بایدن خود نشان‌دهنده عدم صداقت وی است. بایدن گفته «حضور نیروهای نظامی آمریکا برای یک سال یا پنج سال بیشتر، تغییری ایجاد نمی‌کرد وقتی ارتش افغانستان نتواند کشور خودش را محافظت کند». اما نکته اینجاست که اگر حمایت آمریکا و سایر متحدان ناتو وجود داشت، ارتش افغانستان هم مبارزه خود را ادامه می‌دادند

وال استریت ژورنال:شکست در افغانستان لکه ننگ دوره ریاست جمهوری بایدن است/صحبت های رئیس جمهور نشانه عدم صداقت اوست

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هیات تحریریه وال استریت ژورنال (ادیتوریال بورد) نوشت 

ما توافق دونالد ترامپ با طالبان را نقد کردیم و درباره ریسک ظهور مجدد آنها با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی هشدار دادیم. همین موضع را نسبت به آقای بایدن داشتیم. حتی با وجود توصیه گروه مطالعات افغانستان، آقای رئیسی جمهور مثل همیشه مطمئن بود که باید تصمیم خودش را در سیاست خارجه بگیرد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ وال استریت ژورنال نوشت؛ صحبت‌های روز شنبه بایدن خود نشان‌دهنده عدم صداقت وی است. بایدن گفته «حضور نیروهای نظامی آمریکا برای یک سال یا پنج سال بیشتر، تغییری ایجاد نمی‌کرد وقتی ارتش افغانستان نتواند کشور خودش را محافظت کند». اما نکته اینجاست که اگر حمایت آمریکا و سایر متحدان ناتو وجود داشت، ارتش افغانستان هم مبارزه خود را ادامه می‌دادند.

نکته بدتر آنکه بایدن سعی کرد تقصیر تصمیم خودش را به گردن ترامپ بیندازد و گفت «وقتی به کاخ سفید آمدم میراث‌دار یک توافق قبلی با طالبان بودم که آنها را در بالاترین موقعیت نظامی از سال ۲۰۰۱ قرار داده بود. ترامپ همچنین حداقل ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج کرده بود. بنابراین، گزینه‌ای که من داشتم این بود که نیروهای خود و متحدمان را در امنیت کامل خارج کنم، یا با فرستادن نیروهای بیشتر، حضور آمریکا در منطقه را بیشتر کنم و دوباره جنگ داخلی در یک کشور دیگر را تشدید کنم».

این یک انکار تاسف‌بار از سوی رئیس جمهور و همچنین یک انتخاب غلط است. مثل این است که چرچیل زمانی که ارتش در دانکیرک محاصره شده بود، میگفت که چمبرلین ما را به این دردسر انداخته و بریتانیا قبلا جنگ‌های زیادی در این قاره انجام داده و مساله را رها کند.

ضرب‌الاجلی که ترامپ برای خروج نیروهای نظامی آمریکا در توافق با طالبان تعیین کرده بود یک خطا بود، اما آقای بایدن می‌توانست روی آن مانور بیشتری دهد. می‌توانست مطابق توصیه مشاورانش، شرایط خاصی برای خروج نیروهای نظامی در نظر بگیرد و ضمن خروج نیروهای زمینی، حمایت هوایی خود را ادامه دهد. اما به جای آن، فرمان داد به سرعت و به طور کامل نیروهای آمریکا خارج شوند.

نتیجه این اشتباه، طی چهار ماه بزرگترین تحقیر آمریکا از زمان سقوط سایگون (جنگ ویتنام) در سال ۱۹۷۵ بود. برخلاف ادعای طالبان که دنبال «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» در کابل هستند، دیپلماتهای آمریکای با هلیکوپتر در حال فرار هستند و تجهیزات نظامی آمریکا در اختیار طالبان قرار گرفته است.

بدترین مساله هم موقعیت خطرناک و نامعلوم افغان‌هایی است که طی ۲۰ سال گذشته به آمریکا کمک کرده‌اند. هزاران مترجم، خانواده‌هایشان و سایر مقاماتی که طالبان خطری جدی برای آنها محسوب می‌شود. این لکه ننگی در دوره ریاست جمهوری بایدن است. نتایج این اتفاق طی ماه‌ها و سال‌های آینده معلوم خواهد شد و هیچکدام اتفاق خوبی نخواهد بود./ ترجمه: سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر