کد خبر: 115399
A

ملابرادر «رهبـــر» طالبان می‌شود

ملاعبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر سه شنبه هفته گذشته در پی کنترل این گروه بر افغانستان دوحه را ترک کرد و وارد قندهار شد، وی سپس راهی کابل پایتخت شد. برخی منابع خبری گمانه زنی کرده اند که احتمال می‌رود، رهبر بعدی طالبان ملا عبدالغنی برادر باشد.

ملابرادر «رهبـــر» طالبان می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ «ملا عبدالغنی برادر»، رئیس دفتر سیاسی طالبان روز سه شنبه در کابل با «مطلق القحطانی»، فرستاده و نماینده ویژه وزارت امور خارجه قطر دیدار و دو طرف در باره آخرین وضعیت افغانستان با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

منابع رسانه‌ای منطقه در این زمینه با انتشار توییت «محمد نعیم»، سخنگوی طالبان نوشتند که در این دیدار روابط قطر و طالبان و وضعیت کنونی افغانستان مورد بحث قرار گرفت.

نعیم افزود که ملا برادر به عنوان یکی از رهبران بلندپایه «امارت اسلامی» در افغانستان از امیرقطر، وزیر امور خارجه و القحطانی نماینده ویژه دوحه به سبب تلاش‌ها و همکاری مسالمت آمیز آن‌ها در حل مشکلات افغانستان قدردانی کرده است.

همچنین ملا عبدالغنی برادر در دیدار با قحطانی ابراز امیدواری کرده است که قطر به کمک‌های بشردوستانه خود به مردم افغانستان ادامه دهد.

تلویزیون «طلوع نیوز» افغانستان پیشتر گزارش داده بود که هیات طالبان برای گفتگو درباره تشکیل دولت آینده به قطر سفر می‌کند و با جامعه بین المللی و گروه‌های افغان مذاکره خواهد کرد.

ملاعبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر سه شنبه هفته گذشته در پی کنترل این گروه بر افغانستان دوحه را ترک کرد و وارد قندهار شد، وی سپس راهی کابل پایتخت شد.

وی در مدت اقامت در قندهار با همراهان خود در کاخ «مندیگگ» این شهر اقامت گزید و در این مکان با مردم قندهار و برخی شخصیت‌های افغان دیدار کرد.

برخی منابع خبری گمانه زنی کرده اند که احتمال می‌رود، رهبر بعدی طالبان ملا عبدالغنی برادر باشد.

ملاعبدالغنی برادر یکی از چهار بنیانگذار اصلی طالبان است که در سال ۱۹۹۴ این گروه را با رهبری «ملامحمد عمر» در استان قندهار بنیان نهاد و بعد از آن طالبان به سرعت در این کشور پیشروی کرد و تا ۹۵ درصد خاک افغانستان را تصرف کردند.

در همین پیوند، وزیر امور خارجه قطر یکشنبه گذشته واکنش طالبان به ارائه پیشنهاد‌ها به منظور یافتن راه حل جامع در افغانستان را غیر قابل پیش بینی توصیف کرده بود.

شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در گفتگو با شبکه «سی ان ان» آمریکا اظهار داشت که دوحه در حال رایزنی با رهبران طالبان برای یافتن یک راه حل جامع در افغانستان است.

وی با بیان اینکه در این پیوند ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم، در عین حال تصریح کرد که نمی‌توانیم واکنش آن‌ها را پیش بینی کنیم.

وزیر امور خارجه قطر بار دیگر بر اهمیت حفاظت از غیر نظامیان در افغانستان و ضرورت تشدید تلاش‌های لازم برای دستیابی به آشتی ملی در این کشور تاکید کرد.

قطر که در حال حاضر مرکز فعال تماس دیپلماتیک با طالبان در کابل است، میزبان پایگاه هوایی آمریکا نیز هست.

نیرو‌های قطری در عملیات بازگشت نمایندگان دیپلماتیک و شهروندان خارجی از فرودگاه کابل پایتخت افغانستان شرکت دارند.

قطر فوریه سال گذشته میزبان مذاکرات آمریکا با طالبان بود که منجر به توافق تاریخی شد تا نیرو‌های خارجی در ازای پذیرش یک برنامه سیاسی مسالمت آمیز از سوی طالبان، از این کشور خارج شوند.

طالبان پس از یورش سریع به ولسوالی‌های کوچک اداری و مراکز ایالت‌ها در ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) وارد کابل پایتخت افغانستان شد و کنترل قدرت و حکومت را برای نخستین بار پس از گذشت حدود ۲۰ سال بار دیگر به دست گرفت.

منبع: انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر