کد خبر: 115418
A

افشای ایمیل داخلی فرماندهان آمریکایی از وضعیت هولناک پناهجویان افغان: اینجا یک جهنم زنده است

افشای ایمیلی از یکی از فرماندهان آمریکایی نشان می‌دهد که پناهجویان افغان در حال حاضر در پایگاه هوایی «العدید» آمریکا در قطر در وضعیتی بغرنج به سر می‌برند.

 افشای ایمیل داخلی فرماندهان آمریکایی از وضعیت هولناک پناهجویان افغان: اینجا یک جهنم زنده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ افشای ایمیلی از یکی از فرماندهان آمریکایی نشان می‌دهد که پناهجویان افغان در حال حاضر در پایگاه هوایی «العدید» آمریکا در قطر در وضعیتی بغرنج به سر می‌برند.

طبق ایمیل‌های داخلی فاش شده مقام‌های آمریکایی که با وبگاه «اکسیوس» به اشتراک گذاشته شده است، پناهجویان افغان که از وضعیت فعلی کشور افغانستان گریخته‌اند، در پایگاه هوایی «العُدید» آمریکا در «دوحه» قطر در شرایطی «وخیم و هولناک» به سر می‌برند.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»،‌ طبق گزارشی که در وبگاه اکسیوس منتشر شده است، «کالین سالیوان» یکی از مقام‌های فرماندهی مرکزی آمریکا و مأمور ویژه نظارت روز جمعه هفته گذشته (۲۹ مردادماه) ایمیلی را به مقام‌های وزارت خارجه و پنتاگون با موضوع «وضعیت وخیم در دوحه» که به پایگاه هوایی «العُدید» اشاره دارد، ارسال کرد.

طبق این گزارش،‌ در ایمیل فوق، سالیوان فاجعه انسانی مرگباری را توصیف کرده بود و در بخشی از این ایمیل نوشته بود: «می‌خواهم اطمینان پیدا کنم که همگی شما (مقام‌های آمریکایی) در جریان قرار بگیرید».

آن طور که در گزارش اکسیوس آمده است، سالیوان در پیام خود نوشت: «در حالی که به هیچ وجه اوضاع در کابل و شرایطی که افغان‌ها از آن در حال گریز هستند، کم‌ اهمیت جلوه نمی‌دهم، خود ما مقصر وضعیت فعلی در دوحه هستیم».

بر اساس این گزارش، در بخش‌هایی از ایمیل سالیوان همچنین «گزیده‌هایی از ارتباطات کارکنان سفارت دوحه» درباره وضعیت پایگاه هوایی فوق، به اشتراک گذاشته بود.

در یکی از این پیام‌های ارتباطی این گونه آمده بود: «امروز هوا رطوبتی است. محلی که افغان‌ها در آن به سر می‌برند، یک جهنم زنده است. آشغال، ادرار، مدفوع، استفراغ، سطح زمین را دربرگرفته است».

«ویلیام برنز» سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در اظهارنظر در خصوص این ایمیل به پایگاه خبری «هیل» این گونه گفت: «ما درک می‌کنیم که اوضاع دشوار و پرچالشی برای این قشر و خانواده‌های آسیب‌پذیر وجود دارد و ما به ارائه محیطی امن، ایمن و بهداشتی همچنان متعهد هستیم».

برنز در ادامه افزود که فرماندهی مرکزی آمریکا «بسرعت ظرفیت و تجهیزات را برای ارائه کمک‌های ضروری انسانی برای پناهجویان (افغان) ایجاد کرده است... ما بر روی افزایش ظرفیت، پردازش سریع و تسهیل اقدامات رو به جلو متمرکز بوده‌ایم».

پنتاگون نیز اواخر روز سه‌شنبه اعتراف کرد که شرایط در پایگاه هوایی العدید، هولناک بوده است.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «ما آگاه هستیم و مثل بقیه درباره وضعیت بهداشتی افتضاح در قطر که به واسطه تعداد بی‌شمار (پناهجویان) و سرعت افزوده شدن پناهجویان به این پایگاه است، نگران هستیم».

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: «ما همگی تأیید می‌کنیم که هیچ‌کس و هیچ‌کس در این جا نمی‌خواهد کسی از ایمنی و امنیت و آسایش و مراقبت‌های کافی کمتری در طول پیشبرد این فرایند برخوردار باشد».

وی مدعی شد که اوضاع و شرایط در حال بهتر شدن است اما بی عیب و نقص نیست و این که ارتش آمریکا به دنبال  پیدا کردن دیگر مکان‌های موقت برای انتقال پناهجویان افغانستان است تا بتواند از فشارهای جمعیتی این پایگاه العدید بکاهد.

طبق گزارش هیل، ایمیل این مقام دفاعی آمریکا نمایانگر اوضاع آشفته‌ای است که دولت بایدن در جریان خارج کردن کامل اتباع آمریکایی و افغان قبل از ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور) از افغانستان با آن مواجه است.

یکی از مقام‌های دولتی آمریکا که ایمیل سالیوان را مشاهده کرده بود به اکسیوس گفت که وزارت خارجه در زمینه ارائه مشاوره به پنتاگون برای ایجاد تأسیسات مناسب برای هزاران پناهجو اهمال کرده است.

از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در ۲۴ مرداد تاکنون، موضوع خروج اتباع خارجی و شهروندان افغان از افغانستان تا ضرب‌الاجل ۹ شهریور به یک معضل برای دولت بایدن که به شدت به دلیل سیاست‌هایش در قضیه افغانستان مورد انتقاد است، تبدیل شده است.

در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از تلاش اعضای ناتو برای تمدید مهلت خروج از افغانستان است اما طالبان تأکید کرده است که ضرب‌الاجل ۹ شهریور خط قرمز است و پس از آن این مدت تمدید نخواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر