کد خبر: 115785
A

۵۱ درصد آمریکایی ها از عملکرد بایدن در افغانستان ناراضی هستند

، نتایج نظرسنجی ملی خبرگزاری رویترز و پایگاه افکارسنجی ایپسوس از ۲۷ تا ۳۰ اوت که دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از رویکرد بایدن درباره خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان ناراضی هستند و ۳۸ درصد آن را تایید می‌کنند.

 ۵۱ درصد آمریکایی ها از عملکرد بایدن در افغانستان ناراضی هستند

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نتایج نظرسنجی ملی خبرگزاری رویترز و پایگاه افکارسنجی ایپسوس از ۲۷ تا ۳۰ اوت که دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از رویکرد بایدن درباره خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان ناراضی هستند و ۳۸ درصد آن را تایید می‌کنند.  

ایالات متحده خروج نظامیانش از افغانستان را روز دوشنبه، بعد از دو دهه که از حمله به این کشور پس از حملات یازده سپتامبر می‌گذرد، تکمیل کرد. ایالات متحده و متحدانش بیش از ۱۲۲ هزار تن را از ۱۴ اوت از افغانستان خارج کردند که این شامل شهروندان خودشان و افغان‌هایی می‌شد که به آنها طی بیش از بیست سال جنگ کمک کردند.

 اما برخی از آمریکایی‌ها و هزاران افغان واجد شرایط نتوانستند از این کشور که دوباره به کنترل طالبان درآمده است، خارج شوند. واشنگتن قصد دارد از طریق دیپلماتیک برای تخلیه افراد جامانده اقدام کند.

در این نظرسنجی که اندکی پیش از خروج آخرین نظامیان آمریکایی از افغانستان تکمیل شد، ۴۹ درصد گفتند که ارتش آمریکا باید تا زمان تخلیه تمام شهروندان آمریکایی و متحدان افغان در افغانستان می‌ماند و ۲۵ درصد هم گفتند که نیروهای آمریکایی باید تا زمان تخلیه کامل شهروندان آمریکایی در افغانستان باقی می‌ماندند. تنها ۱۳ درصد گفتند که این نیروها باید فورا خارج می‌شدند.

وقتی از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که دولت بایدن چطور اسکان مجدد افغان‌های متحد آمریکا را مدیریت کرد، ۴۵ درصد از آن راضی و ۴۲ درصد از آن ناراضی بودند.  

نظرسنجی رویترز – ایپسوس نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از بزرگسالان تاکید دارند بایدن "مستحق بیشترین سرزنش بابت وضعیت فعلی" جنگ افغانستان است.

در این میان ۹ درصد بیشترین تقصیر را به گردن جورج بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا انداختند که دو دهه پیش دستور حمله به این کشور را صادر کرد. همچنین ۹ درصد از شرکت‌کنندگان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را مقصر دانستند که سال گذشته بر سر خروج سریع نیروهای آمریکایی مذاکره کرد.   

همچنین ۳۰ درصد دیگر، اقدام دیگر بازیگران در این منطقه از جمله طالبان، ارتش افغانستان، رهبران ارتش آمریکا و داعش خراسان را که مسوولیت بمبگذاری پنجشنبه گذشته در فرودگاه کابل را پذیرفت، مقصر دانستند. در جریان آن انفجارهای انتحاری ۱۳ نظامی آمریکایی کشته شدند.

با وجود تحولات افغانستان، بیشترین تمرکز آمریکایی‌ها روی مسائل داخلی از جمله پاندمی کرونا و اقتصاد آمریکاست. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۳۵ درصد آمریکایی‌ها کرونا را بزرگترین مشکل امروز کشورشان می‌دانند، در حالی که ۱۸ درصد بزرگترین مشکل را اقتصاد دانستند. تنها ۱۰ درصد هم گفتند که بزرگترین مشکل امروز آمریکا، جنگ در افغانستان است.

حدود ۵۵ درصد بزرگسالان آمریکایی روش بایدن در واکنش به بحران کرونا را تایید کردند و ۳۸ درصد هم با آن مخالف هستند. درباره اقتصاد، ۴۷ درصد گفتند که سیاست‌های رئیس جمهوری کشورشان را تایید می‌کنند اما ۴۵ درصد هم ناراضی هستند.

همچنین به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها، حزب دموکرات بایدن را چندان بابت روند تخلیه چالش‌برانگیز از افغانستان ملامت کنند. زمانی که از شرکت‌کنندگان پرسیده شد کدام حزب مدیریت جنگ علیه ترور بهتری داشته، ۲۹ درصد حزب جمهوریخواه و ۲۶ درصد حزب دموکرات را انتخاب کردند. برتری جمهوریخواهان سه درصد شد و این در حالیست که چهار سال پیش در آستانه انتخابات میان دوره ۲۰۱۸، جمهوریخواهان برتری هفت درصدی نسبت به دموکرات‌ها داشتند.

نظرسنجی رویترز – ایپسوس به صورت آنلاین، به زبان انگلیسی و در سراسر ایالات متحده انجام شد. در این نظرسنجی، پاسخ‌های ۱۰۰۳ فرد بزرگسال شامل ۴۶۵ دموکرات و ۳۵۴ جمهوریخواه گردآوری و تحلیل شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر