کد خبر: 115819
A

گلبدین حکمتیار حمایت بی قید و شرط خود را از طالبان اعلام کرد/داعش هیچ خطری برای ما ندارد!

گلبدین حکمتیار رهبرحزب اسلامی افغانستان ضمن هشدار درباره ایجاد اختلال برای تشکیل دولت جدید، حمایت بی قید و شرط خودش را از اقدام طالبان برای تشکیل دولت اعلام کرد.

گلبدین حکمتیار حمایت بی قید و شرط خود را از طالبان اعلام کرد/داعش هیچ خطری برای ما ندارد!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گلبدین حکمتیار رهبرحزب اسلامی افغانستان ضمن هشدار درباره ایجاد اختلال برای تشکیل دولت جدید، حمایت بی قید و شرط خودش را از اقدام طالبان برای تشکیل دولت اعلام کرد.

 در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره تدارک طالبان برای تشکیل دولت در افغانستان ادامه دارد، رهبر حزب اسلامی افغانستان حمایت خود و حزبش را از تشکیل این دولت خبر داد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی به سوالات این رسانه ترکیه‌ای درباره مسائل کنونی افغانستان و روابط این کشور و ترکیه پاسخ داد.

حکمتیار در این مصاحبه تاکید کرد، حزب اسلامی افغانستان فارغ از حضور یا عدم حضور او در دولت آینده افغانستان، از تشکیل آن توسط طالبان حمایت خواهد کرد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان تصریح کرد: «ما هیچ شرطی برای مشارکت در دولت (آینده افغانستان) نداریم به غیر از اینکه افراد واجد شرایط تعیین شوند».

این سیاستمدار ۷۴ ساله که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ نخست‌وزیر افغانستان هم بود، به خبرگزاری آناتولی گفت: «ما چندان مایل نیستیم که در دولت جدید شریک باشیم (اما) ما از طالبان به هر نحوی که دولت تشکیل می‌دهند، بدون قید و شرط حمایت می‌کنیم».

حکمتیار با تاکید بر اینکه او و حزب اسلامی افغانستان اعتقادی به مزیت دولت‌های ائتلافی ندارد چرا که دولت‌های ائتلافی همیشه شکست خورده‌اند، افزود: «ما با طالبان برادر هستیم و بین ما اجماع وجود دارد».

رهبر حزب اسلامی افغانستان در مصاحبه با آناتولی تاکید کرد، ترکیه یکی از بهترین دوستان افغانستان است و همیشه در کنار مردم افغانستان ایستاده و در همه زمینه‌ها از آنها حمایت کرده است.

وی در مصاحبه با این سوال آناتولی مواجه شد که آیا در شرایط جاری یک دستورکار ملی گرایانه مبتنی بر اولویت «پشتون‌ها» در افغانستان وجود دارد؟

گلبدین حکمتیار در جواب به این سوال گفت: «ملی‌گرایی و تبعیض هیچ جایگاهی در اسلام ندارد و (در دولت جدید افغانستان) ملی‌گرایی جایگاهی نخواهد داشت».

وی در این مصاحبه به برخی کشورهای جهان هشدار داد، در صورت اجازه ندادن به طالبان برای تشکیل دولت جدید در افغانستان و تلاش برای تشکیل یک دولت نزدیک به خودشان، افغانستان شاید به سمت جنگ کشیده شود.

رهبر حزب اسلامی افغانستان با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها در صورت تشکیل دولت جدید افغانستان مبتنی بر خواست مردم این کشور این دولت را به رسمیت خواهند شناخت، افزود: «ما اکنون خواهان آن هستیم که به خواسته افغانستانی‌ها احترام گذاشته شود».

در بخش دیگری از این مصاحبه، خبرنگار خبرگزاری آناتولی درباره وجود عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش در افغانستان سوال کرد و نظر او را درباره اینکه داعشی‌ها در افغانستان چقدر خطرناک هستند، جویا شد.

بنابر گزارش سایت دیده بان ایران؛ گلبدین حکمتیار در پاسخ به این پرسش تاکید کرد که داعش اصلا هیچ خطری برای افغانستان محسوب نمی‌شود.

به گفته او، «تبلیغات (پروپاگاندای) نادرستی در مورد القاعده و دیگر جنگجویان خارجی در افغانستان وجود داشت. تعداد آنها در گذشته بسیار کم بود و حتی امروز از میزان قبلی هم کمتر است. به هیچ وجه نمی‌توان آنها را تهدید دانست».

در روزهای اخیر و پیش از خروج نظامیان آمریکایی بعد از ۲۰ سال حضور اشغالگرانه در افغانستان، اظهارنظرهای مقام‌های دولت جو بایدن و متحدان غربی این کشور درباره خطر تروریست‌های موسوم به شاخه «خراسان داعش» داعش شدت یافته است.

روز پنجشنبه هفته گذشته در آخرین روزهای اشغالگری نظامی آمریکا در افغانستان، انفجارهای انتحاری در فرودگاه کابل به کشته و زخمی شدن صدها نفر شامل حداقل ۱۳ نظامی آمریکایی انجامید و گروه داعش مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت.

واشنگتن به بهانه این انفجارها اهدافی را در مناطقی از کابل پایتخت افغانستان هدف قرار داد و همزمان بر ادامه خروج نظامیان آمریکایی از این کشور تاکید کرد تا در نهایت نیمه شب دوشنبه آخرین نیروهای این کشور افغانستان را ترک کردند.

«کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکا در منطقه غرب آسیا درباره عملیات خروج ارتش آمریکا از افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت: «آخرین هواپیمای باری سی-۱۷ آمریکا ساعت ۱۵:۲۹ به وقت واشنگتن (۲۳:۵۹ به وقت تهران) فرودگاه بین‌المللی کابل را ترک کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر