کد خبر: 116040
A

انتقاد همرزم شهید آوینی از جمهوری اسلامی : چرا با داعشی که در سوریه بود جنگیدید اما با داعش افغانستان نمی جنگید!

محمدحسین جعفریان دوست و همراه شهید احمد شاه مسعود روایت خود را که به واسطه نیروهای مقاومت دریافت کرده؛ دیده بان ایران روایت کامل او را منتشر کرده است: فرمانده گل حیدر خان دره را بست تا ۱۵۰۰ نفر اسیر و ۱۰۰۰ نفر به هلاکت برسند؛ طناب کافی برای بستن دست‌هایشان ندارند. نکته جالب توجه در نبرد پنجشیر این است که همان داعشی که ما در سوریه با آن میجنگیدیم حالا در پنجشیر دارد فرزندان هم زبان‌مان را می.کشد. حال آنکه داعش در آنجا دشمن بود و در اینجا هیچ...

انتقاد همرزم شهید آوینی از جمهوری اسلامی : چرا با داعشی که در سوریه بود جنگیدید اما با داعش افغانستان نمی جنگید!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  محمدحسین جعفریان دوست و همراه شهید احمد شاه مسعود روایت خود را که به واسطه نیروهای مقاومت دریافت کرده؛  دیده بان ایران روایت کامل او را  منتشر کرده است:

نبرد خونین در پنجشیر بین نیروهای مقاومت و طالبان از ظهر روز شنبه (۱۳سنبله ) تا شب یکشنبه  ۱۴ سنبله این نبرد جانکاه و خونین دامه پیدا کرد. 

طالبان از دو محور، یعنی از سمت کاپیسا و دره انابه و همزمان از ورودی و دهانه  دره پنجشیر، به پنجشیر حمله کرده‌اند.از چند روز گذشته در قسمت خاواک درگیری‌ها ادامه دارد و نیروهای مقاومت درحال جنگ بودند. بنابراین حمله همه جانبه ای را به سمت پنجشیر آغاز کرده و امید به پیروزی در میان آنها زیاد بود.  

طالبان با ده‌ها عراده تانک و نیروهای زرهی و پیاده همزمان با گروه‌های دیگر از ورودی دره شروع به پیشروی کردند. فرمانده گل‌حیدر خان توانایی لازم برای ایستادگی در برابر طالبان را داشت اما  دستور داد که نیروهای تحت امر او به طالبان اجازه ورود دهند تا سلاح و مهمات آنها را به غنیمت بگیرند و بتوانند جنگ را ادامه دهند. هیچ کسی به احمد مسعود یک مرمی هم نداد.

ساختمان ولایت پس از پیشروی طالبان گرفته شد و خبرهایی مبنی بر سقوط پنجشیر اعلام شد که به ظاهر صحیح بود. طالبان بازارک را گرفتند.

بعد از ورود طالبان، نیروهای گل‌حیدر خان ورودی دره را منفجر کردند و باعث مسدود شدن دره شدند. راه بسته شد و چند هزار تن نیروی طالبان، شامل نیروهایی که از دهانه دره آمده بودند و نیروهایی که از سمت انابه آمده بودند یعنی حدود ۸ هزار نیروی مسلح به انواع سلاح در آنجا به دام افتادند.

مردم پنجشیر از خانه‌ها فرارکردند و به دامنه کوه پناه بردند. رزمنده‌های پنجشیری نیز به ارتفاعات رفتند و موضع گرفتند و پس از اطمینان از اینکه دیگر نیرویی به طالبان اضافه نمی‌شود جنگ را شروع کردند و از دو طرف دامنه کوه و از شرق و غرب به سمت نیروهای طالب که در دره و ساختمان‌های فتح شده مستقر بودند حمله کردند.

نیروهای مقاومت، قریب به ۱۵۰۰ نفر از طالبان را اسیر کردند و قریب به ۱۰۰۰ نفر  را کشتند. تعداد اسرا آنقدر زیاد است که نه تنها نیرو برای نگه داشتن آنها ندارند که حتی طناب کافی برای بستن دست‌هایشان هم ندارند.

طالبان به این نتیجه رسیدند یا باید دیشب جنگ را تمام کنند و یا ممکن است کل افغانستان قیام کنند. روزجمعه بعد از نماز جمعه قرار بود که کابینه طالبان معرفی بشود اما به تعویق افتاد. از سرای شمالی چندین گروه را با تجهیزات زرهی و دوربین شب‌بین به پنجشیر اعزام کرده‌اند تا دهانه را باز بکنند و به ۸ هزار نفر نیروی گرفتار شده در دره ملحق شده و کار پنجشیر را یکسره کنند. 

دیشب قرار بود نتیجه سرنوشت پنجشیر مشخص  شود. اما با دلاوری بچه ها سنگرها حفظ شده و طالبان دستاوردی نداشتند. حالا می‌فهمیم که طالبان برای گرفتن افغانستان نجنگیدند. جنگ واقعی در پنجشیر است و اگر همه افغانستان مانند پنجشیر ایستادگی می‌کردند اتفاق امروز نمی‌افتاد.

 جعفریان در ادامه گفت: در دره پریان هم اعضایی از طالبان که از قسمت‌های دیگر عقب‌نشینی کرده بودند، محاصره شدند و مورد حمله مردم مستقر در قریه‌ها قرار گرفتند. که امروز خبر رسید پریان آزاد شده است. من فکر می‌کنم اجازه ورود به طالبان تصمیم عاقلانه‌ای بود زیرا این رویارویی و نبرد باید بالاخره روزی اتفاق می‌افتاد. 

نکته جالب توجه در نبرد پنجشیر این است که همان داعشی که ما در سوریه با آن میجنگیدیم حالا در پنجشیر دارد فرزندان هم زبان‌مان را می.کشد. حال آنکه داعش در آنجا دشمن بود و در اینجا هیچ...

 

محمدحسین‌جعفریان کارشناس مسائل سیاسی ، شاعر و نویسنده

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر