کد خبر: 116122
A

عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: جو بایدن همه دستاوردهای آمریکا را در افغانستان از بین برد

مایک مک‌کال، عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خروج از افغانستان بدون ایجاد ساختارهای اطلاعاتی را به نفع ایران، روسیه و چین دانست و گفت: ما در حال بازگشت به شرایط پیش از ۱۱ سپتامبر اما بدتر هستیم. مک‌کال اضافه کرد: مشکل اینجا که ما محو و تاریک شده‌ایم. وقتی بگرام سقوط کرد، وقتی ما آن را به شرکای افغان که اکنون در دست طالبان است با تمام پول و اسلحه تسلیم کردیم، وقتی سفارت ما سقوط کرد، ما محو شدیم. ما در آن کشور، چشم و گوش نداریم و نمی‌توانیم روسیه، چین و ایران را رصد کنیم. این یک تهدید بزرگ امنیت ملی است.

عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: جو بایدن همه دستاوردهای آمریکا را در افغانستان از بین برد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مایک مک‌کال در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز که ارگان محافظه‌کاران آمریکا محسوب می‌شود، از نحوه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان انتقاد و دولت بایدن را به ایجاد این وضعیت، متهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به تسلط طالبان بر افغانستان، آیا راهی برای همکاری با آنها وجود دارد، افزود: این دولت(بایدن) هشدارهای ارزیابی اطلاعات اطلاعاتی را نادیده گرفت و ژنرال‌های عالی‌رتبه ما را زیر پا گذاشت، اکنون خود را در این وضعیت بسیار متزلزل و خطرناک می‌بینیم، جایی که طالبان در حال حاضر شرایطی را به ما دیکته می کند.

این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: در شرایطی هستیم که آنها تعیین شرایط استراتژی خروج ما و اینکه آیا آمریکایی‌ها می‌توانند بروند یا نه را به ما دیکته می‌کنند. خود آقای پوتین به چشمان رئیس جمهوری ما در نشست عالی‌رتبه خیره شد و گفت شما نمی توانید قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارت و شناسایی را در منطقه بسازید.

مک‌کال اضافه کرد: مشکل اینجا که ما محو و تاریک شده‌ایم. وقتی بگرام سقوط کرد، وقتی ما آن را به شرکای افغان که اکنون در دست طالبان است با تمام پول و اسلحه تسلیم کردیم، وقتی سفارت ما سقوط کرد، ما محو شدیم. ما در آن کشور، چشم و گوش نداریم و نمی‌توانیم روسیه، چین و ایران را رصد کنیم. این یک تهدید بزرگ امنیت ملی است.

وی اظهار کرد: من ماه‌ها پیش از آنکه آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند، هشدار دادم که ساختار لازم برای آی اس آر ( اطلاعات، نظارت و شناسایی) را ایجاد کنند که اکنون آن را نداریم. اکنون ما در این شرایط ناامید کننده از آنجا خارج شدیم. یک سیاست خارجی بسیار بد از گفت‌وگو با طالبان داریم که همیشه برای انجام آن مردد بودم.

عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به سرمایه‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا هم اشاره کرد و گفت: این تنها ابزار باقی‌مانده برای ما است چرا که ما هیچ نیروی نظامی و توانایی اطلاعاتی در آنجا نداریم.

مک‌کال درباره اظهارات بایدن مبنی بر اینکه مبارزه با تروریسم در خارج ازافغانستان انجام شدنی است که نشانه آن حمله هفته گذشته به داعش بوده است و همچنین ارزیابی خود را برای تداوم مبارزه با تروریسم با توجه به تسلط کامل طالبان بر افغانستان، گفت: این قابلیت مبارزه با تروریسم در خارج از افغانستان، بسیار اغراق آمیز است زیرا ما چیزی در نزدیکی افغانستان نداریم. این کشوری محصور در خشکی است که دشمنان ما اعم از روسیه، چین و ایران آن را احاطه کرده اند که اکنون با این سیاست خارجی جسور شده‌اند.

وی افزود: ما باید ساختار اطلاعات، نظارت و شناسایی را ایجاد کنیم. آنچه که به عنوان فراتر از افق نامیده می‌شود به معنای پرواز از خلیج فارس است، احتمالاً کشورهایی چون قطر که می دانید حدود ۶ تا هشت ساعت مجبورید در اطراف ایران و بر فراز پاکستان پرواز و سوختگیری کنید.

این مقام کنگره آمریکا ادامه داد: مقامات ارتش معتقدند هیچ چیز جایگزین ساختار اطلاعاتی نمی شود. آنچه باید ببینیم این که ما به چشم و گوش در آنجا نیاز داریم تا تهدید را ببینیم، تا بتوانیم به تهدید پاسخ دهیم و آن را از بین ببریم. ما دیگر آن قابلیت را نداریم.

مک‌کال تصریح کرد: ما در حال بازگشت به قبل از ۱۱ سپتامبر هستیم اما بدتر است. این بدتر است زیرا اکنون آنها کاملاً با سلاح‌ها، هلیکوپترها و پول‌های نقد ما مسلح شدند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر