کد خبر: 116857
A

آمریکا، بریتانیا و استرالیا؛ علیه چین متحد شدند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، از یک پیمان‌ دفاعی دسته‌جمعی، خصوصا برای به اشتراک‌گذاشتن «فن آوری‌‌های پیشرفته دفاعی، برای رویارویی با قدرت نظامی چین» خبر دادند.

 آمریکا، بریتانیا و استرالیا؛ علیه چین متحد شدند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، از یک پیمان‌ دفاعی دسته‌جمعی، خصوصا برای به اشتراک‌گذاشتن «فن آوری‌‌های پیشرفته دفاعی، برای رویارویی با قدرت نظامی چین» خبر دادند. 

به گزارش رویترز، قرار است برای مقابله با گسترش نفوذ چین٬ در چارچوب این معاهده امنیتی به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک شود.

خبر تشکیل این معاهده امنیتی توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و اسکات موریسون ، نخست وزیر استرالیا اعلام شد. براساس این توافق، آمریکا و بریتانیا فناوری و توانایی استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای را در اختیار استرالیا قرار می‌دهند.

رهبران آمریکا، بریتانیا و استرالیا در نشستی مجازی تاکید کردند که استرالیا برای محافظت در برابر تهدیدهای آینده به تسلیحات هسته‌ای مسلح نخواهد شد، بلکه از سیستم‌های محرکه هسته‌ای برای شناورها استفاده خواهد کرد.

جو بایدن در این نشست گفته است، همه ما اطمینان از صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوس آرام در دراز مدت را به رسمیت می‌شناسیم.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد، ما باید بتوانیم به فضای استراتژیک کنونی در منطقه و چگونگی تحول آن رسیدگی کنیم، زیرا آینده هر یک از ملت‌های ما و در واقع جهان به ثبات و شکوفایی آزاد و باز منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام در دهه‌های آینده بستگی دارد.

اسکات موریسون هم در این نشست تاکید کرد که زیردریایی‌ها در آدلاید٬ در جنوب استرالیا با همکاری نزدیک با آمریکا و بریتانیا ساخته می‌شوند.

نخست وزیر استرالیا تصریح کرد٬ ما همچنان به اجرای تمامی تعهدات خود در چارچوب (پیمان) عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهیم.

بوریس جانسون هم دستیابی به فناوری ساخت زیر دریایی‌های هسته‌ای را تصمیم مهمی برای استرالیا خواند. نخست وزیر بریتانیا گفت که این امر جهان را امن‌تر می‌کند.

رویترز می‌گوید، واشینگتن و متحدانش به دنبال راه‌هایی برای مقابله با قدرت و نفوذ روزافزون چین، به ویژه افزایش توان نظامی این کشور، فشار بر تایوان و گسترش حضور نظامی در دریای جنوبی چین هستند.

طبق این گزارش، در جریان نشست مجازی رهبران سه کشور نامی از چین به میان نیامد. مقام‌های آمریکایی پیش از آغاز این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرده بودند که هدف این معاهده امنیتی مقابله با پکن نیست.

اما سفارت چین در واشینگتن در واکنش به خبر این همکاری امنیتی سه جانبه گفته است که این کشورها نباید بلوک‌های انحصاری با هدف ضربه زدن یا آسیب رساندن به منافع طرف سوم ایجاد کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر