کد خبر: 117137
A

افشای اطلاعات مترجمان افغان از وزارت دفاع انگلیس/ وزیر دستور بررسی داد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا دستور داد درباره افشای اطلاعات ده‌ها مترجم افغان که برای نیروهای بریتانیایی کار کرده بودند، تحقیقات انجام شود.

افشای اطلاعات مترجمان افغان از وزارت دفاع انگلیس/ وزیر دستور بررسی داد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از بی‌بی‌سی، بیش از ۲۵۰ تن از کارمندان سابقی که درخواست خروج از افغانستان و سفر به بریتانیا داشتند به اشتباه ضمیمه یکی از پیام‌های وزارت دفاع انگلیس شده است. در نتیجه این اقدام، علاوه بر آدرس ایمیل، نام و در برخی موارد عکس مترجمان افغان نیز لو رفته است.

مشخصات جمعیِ مترجمان به اشتباه، ضمیمه همان ایمیلی شده است که قرار بوده به تک تک مترجمانی که سابقه همکاری با ارتش انگلیس را داشته‌اند، ارسال شود. با این حال، به لحاظ امنیتی این اقدام می‌تواند به افزایش سرعت شناسایی این افراد از سوی طالبان منجر شود.

جان هیلی، نماینده مجلس و وزیر دفاع در سایه از حزب کارگر گفت: «ما به این مترجم‌های افغان گفتیم امنیت آنها را حفظ خواهیم کرد ولی به جای آن با افشای این اطلاعات جان آنان بی‌دلیل به مخاطره افتاده است.»

او ادامه داد: این دومین افشای جدی اطلاعات وزارت دفاع در سال جاری است، بعد از آنکه در ماه ژوئن مدارک حساسی در یک ایستگاه اتوبوس در شهر کنت پیدا شد. واضح است که وزیر دفاع باید اوضاع وزارتخانه خود را تحت کنترل درآورد.»

سخنگوی وزارت دفاع گفت: «تحقیقاتی درباره افشای اطلاعات تیم سیاست‌گذاری کمک به اسکان مجدد افغان‌ها به راه افتاده است. ما از تمام کسانی که تحت تاثیر افشای این اطلاعات قرار گرفته‌اند پوزش می‌طلبیم و سخت مشغولیم تا مطمئن شویم چنین حادثه‌ای دیگر تکرار نخواهد شد.»

 

او ادامه داد: «وزارت دفاع مسئولیت‌های رسیدگی به اطلاعات را خیلی جدی می‌گیرد.»

 

یکی از مترجم‌هایی که اطلاعاتش فاش شده است به بی‌بی‌سی گفت برخی از افراد این اشتباه را متوجه نشدند و با ارائه جزئیات شخصی بیشتر به کل حاضران در ایمیل پاسخ دادند.

 

این ایمیل از طرف تیم مسئول سیاست‌گذاری کمک به اسکان مجدد افغان‌ها در بریتانیا ارسال شده است که از زمان تسخیر افغانستان به دست طالبان در ماه اوت، مسئول رسیدگی به درخواست‌های پناهندگان است.

 

جانی مرسر، نماینده مجلس از حزب محافظه‌کار گفت این گونه رفتار با مترجمان افغان «عمیقا شرم‌آور» است.

 

او گفت: «در ماه ژوئیه خود من همراه بسیاری دیگر از وزارت دفاع و وزارت کشور خواستیم برنامه سیاست‌گذاری کمک به اسکان مجدد افغان‌ها را نظم و ترتیب ببخشند. آنها نامه‌ای سرسری در پاسخ نوشتند و گفتند ما به «گزارش‌هایی خیلی اشتباه» واکنش نشان داده‌ایم و دغدغه‌های ما «اصلا صحیح» نیست.»

 

او ادامه داد: «من به آنها گفتم از رویکرد کودکانه خود در قبال تلاشی خالصانه برای محافظت از کسانی که در اوضاعی خطرناک به نیابت از کشور ما خدمت کردند پشیمان خواهند شد. غرور آنان به قیمت جان افراد تمام خواهد شد، این حادثه اخیر هم فقط مایه تسریع آن روند خواهد شد. عمیقا شرم‌آور است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر