کد خبر: 118076
A

بازگشت سفیر فرانسه به استرالیا / پاریس: از سفیرمان خواستیم تا شرایط روابط ما را برای آینده دوباره تعریف کند

فرانسه چهارشنبه به وقت تهران از بازگشت سفیر خود به استرالیا پس از اختلاف بر سر خرید زیر دریایی خبر داد. «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت که پاریس سفیر خود را به استرالیا باز می‌گرداند. لودریان خطاب به قانونگذاران فرانسوی گفت: «من از سفیرمان خواستم که به کانبرا بازگرد. تا شرایط روابط ما را برای آینده دوباره تعریف کند.»

بازگشت سفیر فرانسه به استرالیا / پاریس: از سفیرمان خواستیم تا شرایط روابط ما را برای آینده دوباره تعریف کند

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل شبکه خبری «فرانس-24» «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت که پاریس سفیر خود را به استرالیا باز می‌گرداند. لودریان خطاب به قانونگذاران فرانسوی گفت: «من از سفیرمان خواستم که به کانبرا بازگرد. تا شرایط روابط ما را برای آینده دوباره تعریف کند.»

پاریس در اعتراض به پیمان دفاعی که بین ایالات متحده، استرالیا و انگلیس مذاکره شده بود، سفیر خود را از کانبرا فراخواند. این پیمان که به «آکوس» معروف است ، برای مقابله با قدرت نظامی چین تدوین شده است.

بر اساس این پیمان، استرالیا متعهد به خرید زیردریایی های طراحی شده توسط ایالات متحده و خروج از قرارداد موجود با یک تولید کننده فرانسوی خارج شد.

فرانسه در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند.

یک پیمانکار نظامی فرانسوی به تازگی اعلام کرد صورت حسابی از زیان متحمل شده بابت فسخ قرارداد تبادل فناوری ساخت زیردریایی اتمی از سوی استرالیا تنظیم می‌کند. «اریک پاملِت» مدیر اجرایی شرکت دریایی «نیوال گروپ» به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت، «ظرف هفته‌های آتی» صورت حساب غرامت را برای طرف استرالیایی ارسال خواهد کرد.

پاملت افزود: «این موردی است که برای قرارداد درنظر گرفته شده بود و شامل پرداخت هزینه‌های ما تا به امروز و هزینه‌های بعدی از جمله هزینه انتقال زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات و استقرار مجدد کارکنان خواهد بود.»

او درباره اعلام ناگهانی فسخ این قرارداد گفت: «ما شوکه شدیم. این تصمیم بدون اطلاع قبلی اعلام شد. شرکت‌های اندکی چنین سناریویی را تجربه کرده‌اند.»

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرده شرکت نیوال گروپ تاکنون حدود ۱.۱ میلیارد دلار از کار مربوط به قرارداد زیردریایی‌ها را انجام داده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر