کد خبر: 118110
A

جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ به ماریا رسا، خبرنگار فیلیپنی-آمریکایی و دمیتری موراتف، روزنامه‌نگار روس منتقد دولت رسید

کمیته نروژی نوبل جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ را به ماریا رسا و دمیتری موراتف به پاس تلاش برای تامین آزادی بیان اهدا کرد که پیش‌زمینه دموکراسی و صلح پایدار است.

جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ به ماریا رسا، خبرنگار فیلیپنی-آمریکایی و دمیتری موراتف، روزنامه‌نگار روس منتقد دولت رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کمیته نروژی نوبل جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ را به ماریا رسا و دمیتری موراتف به پاس تلاش برای تامین آزادی بیان اهدا کرد که پیش‌زمینه دموکراسی و صلح پایدار است.

ماریا ریسا روزنامه‌نگار فیلیپینی-آمریکایی است و آقای موراتف روزنامه‌نگار روس و سردبیر روزنامه نووایا گازتا. خانم بریت ریس-اندرسن، رئیس کمیته نروژی نوبل ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران نام برندگان مشترک جایزه صلح نوبل امسال را اعلام کرد.

۱۰۱ جایزه صلح نوبل بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۰ اهدا شده بود جایزه شماره ۱۰۲ به دو روزنامه‌نگار از فیلیپین و روسیه به پاس تلاش برای تضمین و تامین آزادی بیان رسید. ۲۵ سازمان تا امروز توانسته‌اند جایزه صلح نوبل را به دست آوردند و دو جایزه هم مشترک به سه نفر اهدا شده است.

تا پیش از این ۱۷ زن برنده جایزه صلح نوبل شده بودند که امروز آمار زنان در این بخش به ۱۸ رسید. ضمن اینکه له دوک توک، انقلابی ویتنامی سال ۱۹۷۳ مشترک با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه ایالات متحده برنده جایزه صلح نوبل شد اما آن را نپذیرفت تا تنها فردی باشد که این جایزه را رد کرده است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر