کد خبر: 118209
A

رئیس پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا: ایالات متحده نمی خواهد درتوافق آینده ایران، روسیه وچین با طالبان عقب بماند

سفیر پیشین آمریکا در ناتو : گفتگوها همچنین نشان می دهد که آمریکا نمی خواهد در هر گونه توافق آینده با طالبان از جمله دیپلماتیک و در آینده ای نزدیک، اقتصادی، منزوی باشد و علاقه سایر کشورها به ارتباط با طالبان از جمله روسیه، چین و ایران برای آمریکا یک انگیزه است.

رئیس پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا: ایالات متحده  نمی خواهد درتوافق آینده ایران، روسیه وچین با طالبان عقب بماند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ "رابرت هانتر"رئیس پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به ایرنا درباره ارزیابی دور جدید گفتگوها میان دولت موقت طالبان و آمریکا در دوحه قطر گفت: وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده که مذاکرات  دوحه - از نظر آمریکا- به معنی به رسمیت شناختن دولت طالبان نیست بلکه یک گفتگوی ساده غیر رسمی میان دو نهاد است.

 "رابرت هانتر" سیاستمدار آمریکایی افزود: با این وجود، این گفتگوها این پیام را ارسال می کند  که آمریکا آماده ارتباط با طالبان است و این یک وسوسه است تا مشخص شود طالبان در آینده در عمل نه حرف، چه خواهند کرد و این اقدامی صحیح و در سیاست آمریکا، ضروری است.

سفیر پیشین آمریکا در ناتو تصریح کرد: گفتگوها همچنین نشان می دهد که آمریکا نمی خواهد در هر گونه توافق آینده با طالبان از جمله دیپلماتیک و در آینده ای نزدیک، اقتصادی، منزوی باشد و علاقه سایر کشورها به ارتباط با طالبان از جمله روسیه، چین و ایران برای آمریکا یک انگیزه است.

رئیس پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: با این وجود، این گفتگوها درباره مسائل فنی و انسانی از جمله خروج شهروندان آمریکایی باقیمانده در افغانستان در صورت علاقه و تمایل آنها خواهد بود و همچنین نشان دهنده تمایل آمریکا به محافظت از افغان هایی است که با واشنگتن و متحدانش همکاری کردند و نتوانستند قبل از ۳۱ ماه اوت از افغانستان خارج شوند.

هانتر ادامه داد: این احتمال نیز وجود دارد هیات آمریکایی به دنبال مسایل حقوق بشری در افغانستان به خصوص در مورد زنان و دختران است.

سفیر پیشین آمریکا در ناتو اظهار داشت: هیات آمریکایی در این گفتگوها در سطح ارشد  نیست و معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در این گفتگوها شرکت می کند که در سطح سوم یا چهارم قرار دارد.

 این مقام پیشین آمریکا افزود: این هیات همچنین شامل زلمی خلیلزاد مذاکره کننده توافق ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ نمی شود چرا که او مقامی ارشد است  که آمریکا در حال حاضر نمی خواهد چنین مقامی را به این مذاکرات اعزام کند.

 هانتر درعین حال گفت: با توجه به برخی جنجال های سیاسی در آمریکا در خصوص نقش خلیلزاد، به خصوص به عنوان مذاکره کننده ارشد در دولت دونالد ترامپ و پس از آن در دولت جو بایدن،  دولت بایدن ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که نقش او دیگر مفید نیست.

رئیس پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا در خصوص احتمال به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی آمریکا گفت: این امر به عملکرد طالبان بستگی دارد، حالا که این گروه در قدرت است، عملکرد آن در رفتار با مردم افغان، به خصوص زنان و دختران و همچنین به طور گسترده ای عملکرد آن در منطقه و جلوگیری از صدورهرگونه تروریسم، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به رسمیت شناخته شدن طالبان به خود این گروه بستگی دارد.

به گزارش ایرنا، هیات آمریکا شامگاه شنبه برای نخستین بار پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان با نمایندگان دولت موقت طالبان در دوحه قطر دیدار کرد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امورخارجه دولت موقت طالبان اعلام کرد که در دیدار با مقام‌های آمریکایی، درباره روابط کابل- واشنگتن، توافقنامه دوحه، کمک‌های بشردوستانه، آزاد سازی پول‌های بلوکه شده افغانستان، رعایت حریم هوایی افغانستان و مسائل دیگر گفتگو شد.

به گفته وی، در این نشست بر ارسال کمک‌های بشردوستانه و عمل به توافقنامه دوحه و احترام به حریم هوایی افغانستان مورد تاکید قرار گرفت.

وزارت امورخارجه آمریکا نیز اعلام کرد که تشکیل حکومت فراگیر و خروج شهروندان آمریکا و همکاران محلی این کشور از افغانستان، از محورهای این دیدار است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این دیدار درباره به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت (به طالبان) نیست. ما بر طالبان فشار می‌آوریم تا حقوق تمام مردم افغانستان از جمله زنان و دختران را رعایت کنند و حکومت فراگیر با پشتیبانی همه احزاب تشکیل دهند. آمریکا می‌خواهد به طالبان فشار آورد تا برای سازمان‌های کمک‌رسان امکان دسترسی به مناطقی را که نیاز به کمک دارند، فراهم کنند.

این سیاستمدار آمریکایی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا در دستیابی به اهداف مبارزه با تروریسم خود موفق نشده است، مدعی شد که ایالات متحده توانسته است تهدید تروریسم را حداقل علیه غرب کاهش دهد.

رئیس پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا گفت: برای آمریکا تروریسم مهمترین مساله امنیتی نیست. در حقیقت همانطور که جورج دبلیو بوش رییس جمهوری سابق آمریکا در مراسم یازده سپتامبر امسال (۲۰۲۱) گفت، خشونت خانگی در آمریکا حداقل به اندازه تروریسم برای آمریکا مهم است.

هانتر در عین حال با اشاره به گروههای تروریستی همچون بوکوحرام، باقیمانده داعش و القاعده اظهار داشت: دستیابی به اهداف مبارزه با تروریسم تا حد زیادی بستگی به تکامل جوامع، مدیریت و اقتصاد آنها دارد.

سفیر پیشین آمریکا در ناتو ادامه داد: از جمله عوامل دیگر، پایان دادن به صدور تروریسم است که باز هم تعدادی از کشورها از جمله عربستان و امارات و ... درگیر آن هستند.

رئیس پیشین امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا درباره ارزیابی خود از خروج شتابزده آمریکا از افغانستان نیز ادعا کرد: آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود سالها پیش به آنچه در افغانستان نیاز داشت به ویژه کاهش تهدیدهای تروریستی از آن کشور علیه دیگران دست یافت.

وی تاکید کرد: اکثر آمریکایی ها چندین سال است که خواهان ترک  افغانستان هستند. توافق اولیه میان آمریکا و گروه طالبان، بدون دولت افغانستان در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ منعقد شد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بر اساس آن توافق باید از افغانستان خارج می شد.

این سیاستمدار آمریکایی اضافه کرد: دولت بایدن با تاخیر برای انجام همان کار چهار ماه پس از تاریخ خروج اولیه که اول مه ۲۰۲۱ بود، آماده شد. با این وجود، آمریکا و متحدانش موفق به خارج کردن بیش از ۱۲۰ هزار نفر شدند که می خواستند افغانستان را ترک کنند.

هانتر در پایان تصریح کرد: این عملیات هوایی آشفته بود، اما احتمالاً در آینده  از آن به عنوان عملیاتی موفق یاد خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر