کد خبر: 118357
A

نتایج انتخابات عراق/ جریان صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی

تعداد کرسی های گروه های سیاسی شرکت کننده در اولین انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق منتشر شد. به عقیده ناظران، هیچ یک از فراکسیون ها میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده اند و ائتلاف میان فراکسیون ها برای تشکیل کابینه ضروری است.

نتایج انتخابات عراق/ جریان صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون 
۳۷ کرسی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پایگاه خبری عرب زبان السومریه نیوز تعداد کرسی های گروه های سیاسی شرکت کننده در اولین انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق پس از سال ۲۰۰۳ را منتشر کرد.

بنابر گزارش دیدبان ایران؛ این رسانه عراقی بر اساس نتایج اولیه انتخابات که توسط کمیساریای عالی مستقل انتخابات این کشور اعلام شد، تاکنون جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۱۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر، ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده اند.

این گروه های سیاسی هنوز بیانیه هایی درباره تعداد کرسی هایی را که در پارلمان آتی این کشور تصاحب کرده اند، صادر نکردند

به عقیده ناظران، هیچ یک از فراکسیون ها میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده اند و  ائتلاف میان فراکسیون ها برای تشکیل کابینه ضروری است.

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق که طی دو مرحله در روزهای جمعه و یکشنبه گذشته برگزار شد، شامگاه امروز دوشنبه اعلام شد.

رئیس شورای کمیساریای عالی انتخابات ضمن تشکر از نیروهای امنیتی عراق برای تامین امنیت و حمایت از برگزاری انتخابات در محیطی امن و آرام، نتایج شمارش آراء در ۱۸ استان عراق را اعلام کرد.

 نتایج اولیه شمارش آراء در ۱۸ استان اعلامی و نحوه توزیع کرسی های هر استان در ادامه می آید که حکایت از پیشتازی جریان صدر در این استان ها دارد:

نحوه توزیع ۳۲۹ کرسی پارلمانی عراق میان استان های مختلف به این شرح است: بغداد: ۷۱ ، نینوی: ۳۴، بصره: ۲۵، ذی قار: ۱۹، سلیمانیه: ۱۸، بابل: ۱۷، اربیل: ۱۶، الانبار: ۱۵، دیالی: ۱۴، کرکوک: ۱۳، واسط: ۱۲، دهوک:۱۲، نجف:۱۲، صلاح الدین:۱۲، کربلاء:۱۱، الدیوانیه: ۱۱، میسان: ۱۰ و المثنی: ۷

«جمانه غلای»، سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت که تطابق در همه مراکز رأی گیری که به قید قرعه جهت مقایسه به این منظور انتخاب شده بود، وجود داشت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام می شود اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات  دیروز اعلام کرد که به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد.

مرحله نخست انتخابات پارلمانی عراق، جمعه پیش(هشتم اکتبر جاری) یعنی دو روز پیش از برگزاری انتخابات سراسری برگزار شد تا نیروهای امنیتی، آوارگان و زندانیان عراقی در قالب گروه های خاص، آراء خود را به صندوق ها بیاندازند.

این اقدام با این هدف صورت گرفت که نیروهای امنیتی در روز انتخابات صرفا به تامین امنیت مراکز رأی گیری بپردازند.  بر این اساس کارکنان وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مبارزه با تروریسم، وزارت داخلی منطقه کردستان، وزارت پیشمرگه، پناهندگان و زندانیان عراق گروه های خاص شرکت کننده در انتخابات عراق نام گرفتند.

 

مرحله دوم و سراسری پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور بود دیروز (یکشنبه ؛ ۱۸ مهر) برگزار شد تا ۳۲۴۳ نامزد انتخاباتی برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کنند. رای گیری در این انتخابات که از ساعت ۷ صبح  به وقت بغداد، در ۸۳ حوزه انتخاباتی این کشور آغاز شده بود، راس ساعت ۱۸ (به وقت محلی) بدون تمدید زمان اعلامی به پایان رسید و شمارش آراء آغاز شد.

وجه تمایز انتخابات  دیروز عراق با دوره های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام است، این است که در این دور از انتخابات، عراقی های مقیم خارج از کشور شرکت نخواهند داشت.

تفاوت دیگر این انتخابات، مربوط به حوزه های انتخاباتی است. به موجب قانون انتخابات جدید به شماره ۹ مصوب در سال ۲۰۲۰، عراق به ۸۳ حوزه انتخاباتی به جای ۱۸ حوزه ای که در انتخابات پیشین تقسیم شده بود، تقسیم می شود و رأی دهندگان مستقیما به نامزد مورد نظر خود رأی خواهند داد تا در صورت کسب حد نصاب آراء به کرسی پارلمانی دست یابد. به این ترتیب که بغداد، پایتخت عراق با بیشترین جمعیت ۱۷ حوزه انتخاباتی خواهد داشت.

کمیساریای عالی انتخابات عراق، امروز (دوشنبه، ۱۱ اکتبر)، اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات روز گذشته عراق به ۴۱ درصد می رسد. برخی منابع نیز میزان مشارکت بر اساس نتایج اولیه را ۴۳ درصد اعلام می کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر