کد خبر: 118846
A

فرانسه: ایران به نقض برجام پایان دهد

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که ایران باید «به اقدامات خطرناکش که ناقض توافق هسته‌ای (برجام) است، پایان دهد».

فرانسه: ایران به نقض برجام پایان دهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه العربیه نوشت: وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که ایران باید «به اقدامات خطرناکش که ناقض توافق هسته‌ای (برجام) است، پایان دهد».

اظهارنظر تازه دولت فرانسه درباره ایران در شرایطی مطرح شده که این کشور غربی امضاکننده برجام، طی سال‌های اخیر تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۱+۵ را انجام نداده و دائما از ایران خواسته که به صورت یکجانبه تعهدات این توافق را اجرا کند.

فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین در سال ۲۰۱۵ با ایران توافق برجام را امضا کردند و قرار شد در ازای تعهد تهران به محدودیت‌های اعمالی این توافق، ایران از مزایای اقتصادی این توافق بهره‌مند شود اما به رغم پایبندی ایران به برجام، طرف‌های غربی به تعهدات و وعده‌های خود برای انتفاع اقتصادی ایران عمل نکردند.

روند عدم پایبندی طرف‌های غربی به برجام با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، اقدام او در خارج کردن آمریکا از این توافق و اعمال کارزار فشار حداکثری، شدت گرفت.

سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در ابتدای خروج آمریکا از برجام از این اقدام انتقاد کردند و گفتند که همچنان به این توافق پایبند هستند و به ایران وعده‌هایی درباره راه اندازی ساز و کار موسوم به «اینستکس» دادند اما حمایت پاریس، لندن و برلین از برجام تنها به حمایت کلامی بسنده شد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تداوم نقض عهد غربی‌های عضو برجام، با استناد به بند ۳۶ این توافق به صورت گام به گام تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد و سرانجام در گام ششم و نهایی اعلام کرد، دیگر به محدودیت‌های برجام پایبند نیست.

جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده است که در صورت اجرای تعهدات برجام از سوی دیگر طرف‌ها و راستی آزمایی درباره این موضوع، ایران هم بار دیگر تعهدات برجامی خود را انجام خواهد داد.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر