کد خبر: 120134
A

رئیس کمیته خارجی سنای آمریکا: توافق بایدن با ایران موقت خواهد بود

جیم ریش در مصاحبه‌ای با روزنامه «الشرق الاوسط» سیاست کاخ سفید مبنی بر تفکیک بین توافق هسته‌ای و دیگر فعالیت‌های موشکی و منطقه ای ایران در منطقه را نادرست دانست جیم ریش گفت: «این توافق مورد حمایت ما نیست. اگر می‌خواهید به توافقی واقعی برسید، باید آن را در سنای آمریکا طرح کرده تا به عنوان یک معاهده تصویب شود.» این عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از مخالفت شدید قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، با بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای پرده برداشت و گفت، مخالفت دموکرات‌ها با این توافق، نسبت به زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بیشتر شده، زیرا «نتایج این توافق فاجعه‌بار را مشاهده کردند.»

رئیس کمیته خارجی سنای آمریکا: توافق بایدن با ایران موقت خواهد بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا با انتقاد از رویکرد کاخ سفید در تفکیک میان توافق هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران، اظهار کرد که هرگونه توافق احتمالی دولت بایدن با تهران موقت خواهد بود.

  بنابر گزارش دیده بان ایران؛ جیم ریش، در مصاحبه‌ای با روزنامه «الشرق الاوسط» ادعا کرد که ایران به ساخت بمب اتمی نزدیک شده و اسرائیل بدون اهمیت به توافق هسته‌ای، واکنشی درخور نشان خواهد داد.

این سناتور جمهوری‌خواه سیاست کاخ سفید مبنی بر تفکیک میان توافق هسته‌ای و فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیکی این کشور را نادرست دانست و از آن انتقاد کرد.

او افزود: «این توافق مورد حمایت ما نیست. اگر می‌خواهید به توافقی واقعی برسید، باید آن را در سنای آمریکا طرح کرده تا به عنوان یک معاهده تصویب شود.»

ریش که ریاست «کمیته روابط خارجی» در مجلس سنای آمریکا را برعهده دارد، اطمینان داد که «ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد» و  ادعا کرد که اسرائیل مانع آن خواهد شد.

او در این زمینه گفت، با مقامات اسرائیلی درخصوص فاصله زمانی کوتاه ایران تا مرحله توسعه هسته ای صحبت کرده است.

بنابر ادعای ریش، «اسرائیلی‌ها خط قرمزهای ویژه و دیدگاه خاص خود را در این زمینه داشته و فارغ از چگونگی توافق هسته‌ای با ایران، طبق منافع خود عمل می‌کنند.»

وی تاکید کرد، «از آنجایی که وجود اسرائیل به این توافق و فعالیت‌های هسته‌ای ایران بستگی دارد، این مسئله دارای بیشترین اهمیت برای این کشور است.»

این عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از مخالفت شدید قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، با بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای پرده برداشت و گفت، مخالفت دموکرات‌ها با این توافق، نسبت به زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بیشتر شده، زیرا «نتایج این توافق فاجعه‌بار را مشاهده کردند.»

جیم ریش دستیابی به هرگونه توافق با تهران را بعید دانست و افزود: «به نظر من دستیابی به هر توافقی به دو عامل اصلی نیاز دارد، اولین عامل وجود اهدافی مشترک بین دو طرف توافق‌کننده است و در دومین عامل نیز دو طرف باید بر اساس حسن نیت، برای رسیدن به این اهداف مشترک تلاش کنند.»

بنابر ادعای ریش، ایران صلاحیت هیچ کدام از این دو عامل را نداشته و دستیابی به توافق با این کشور «غیرممکن» است.

او در ادامه افزود: «مقامات ایرانی می‌باید با خطوط قرمز روشنی از سوی ما مواجه شوند که حق تجاوز از آن را نداشته و به آن پایبند باشند.»

وی تصریح کرد، «پیش‌تر به مذاکره‌کنندگان آمریکایی توصیه کرده‌ام که از این مذاکرات خارج شوند و هنوز این توصیه را می‌کنم. به آنها گفته‌ام که توافق بد امضا نکنند. عدم توافق بهتر از توافق بد است.»

ادعای جیم ریش در حالی مطرح شده؛ که رهبری انقلاب اسلامی دستیابی به بمب هسته ای را خلاف شرع دانسته است. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر