کد خبر: 120769
A

جنایت جنگی ترکیه / صدها نفر در شمال عراق در پی حملات شیمیایی ترکیه آواره شده‌اند

«ماجد شنکالی» نماینده سابق حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان عراق در مصاحبه‌ای گفت ارتش ترکیه در شمال عراق و در روستا‌های کُردنشین به بهانه های واهی، دست به حملات شیمیاییزده است

جنایت جنگی ترکیه / صدها نفر در شمال عراق در پی حملات شیمیایی ترکیه آواره شده‌اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «ماجد شنکالی» نماینده سابق حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان این کشور در مصاحبه‌ای گفت ارتش ترکیه در شمال عراق و در روستاهای کُردنشین به بهانه مبارزه با نیروهای پ.ک.ک، دست به حملات شیمیایی می‌زند.

او به وبگاه المعلومه گفت که صدها نفر از ساکنین این روستاها در پی حملات شیمیایی ارتش ترکیه آواره شده اند. به گفته او حملات مکرر هوایی و اخیرا نیز حملات شیمیایی که منجر به آواره شدن اهالی روستاها و ترک زمین‌های کشاورزیشان منجر شده، به یک بحران اقتصادی به طور عام در عراق و به شکل خاص در اقلیم کردستان می‌انجامد.

ماجد شنکالی در ادامه، مسئولیت جلوگیری از انجام این حملات و همچنین حمایت از آوارگان را بر عهده دولت مرکزی عراق و سپس اربیل دانست و گفت که بغداد و اربیل باید از ابزارهای اقتصادی و دیپلماسی برای جلوگیری از این حملات استفاده کنند.

به گفته این عضو حزب دموکرات کردستان، عراق به شکل سالیانه ۱۱ میلیارد دلار از ترکیه واردات دارد که قطع این واردات موجب می‌شود که ترکیه دست از حملات شیمیایی و خشکاندن زمین‌های زراعی اهالی کُرد شمال عراق به بهانه مقابله با پ.ک.ک بردارد.

به گفته منابع کُرد، جنگنده‌های ارتش ترکیه شب گذشته اقدام به بمباران مزارع کشاورزی در اقلیم کردستان کردند که باعث نابودی سطح وسیعی از این زمین‌ها و مسمومیت صدها تن محصول کشاورزی شد.

روز گذشته نیز یک مقام اقلیم کردستان عراق که مایل به افشای نام خود نبود، درباره انتشار برخی خبرها از حملات شیمیایی ارتش ترکیه گفت: «تا حدی درست است. ماه‌ها است که درگیری‌های شدیدی بین ارتش ترکیه و پ‌ک‌ک در مناطق اطراف اربیل و نزدیک مرز با ایران در سلیمانیه وجود دارد. مبارزان کرد از غارهای کوهستانی استفاده می‌کنند، در مجاورت قندیل اماکنی وجود دارد که با سلاح‌های متعارف نمی‌توان به آن حمله کرد. به همین دلیل است که آنها برای بیرون راندن شبه نظامیان از گاز استفاده کردند و بسیاری از جمله خانواده‌های پ.ک.ک جان باختند.»

این مقام اقلیم کردستان با بیان شکایت گروه پ‌ک‌‌ک‌ از این مسئله گفت، پ‌ک‌ک از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که از تونل‌ها بازدید کرده و آثار سلاح‌های شیمیایی را که هنوز بر روی رسوبات سنگ‌ها باقی مانده است یا اجساد چریک‌هایی را که در حملات جان باخته‌اند، بررسی کنند.

پ‌ک‌ک در همین راستا فیلم‌ها و تصاویری از این حملات، بخش‌هایی از اجساد کشته‌شدگان و بازماندگان و همچنین گزارش‌هایی از مردم محلی را منتشر کرده است که قربانیان خشونت نیز بوده‌اند. در ۱۱ اکتبر نیز یک خبرگزاری کرد زبان گزارش داد که دستکم ۵۴۸ نفر پس از حمله نیروی هوایی ترکیه در نزدیکی روستایشان به دچار تغییر دید، سردردهای ناگهانی، خونریزی بینی و مشکلات تنفسی شدند.

یک نماینده حزب حاکم دمکرات کردستان (PDK) چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد سوریه (FSA) با ورود به روستاهای خالی از سکنه در شمال عراق چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستاهای تخلیه شده، نیروهای ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

گروهک پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق و سوریه است.

دولت‌های سوریه و عراق حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور را اقدامی اشغالگرانه و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود برشمرده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر