کد خبر: 120863
A

طالبان جزئیات بیشتری درباره 'ارتش اسلامی' خود ارائه کرد /مجاهد: برای حفظ امنیت به ۱۰۰ هزار نیرو نیاز داریم؛ از سربازان سابق نیز استفاده می‌کنیم

گروه طالبان می‌گوید شکل‌گیری ارتش اسلامی طالبان در "دو سال" تکمیل می‌شود که شامل نیروهای نظامی ارتش پیشین افغانستان نیز است.ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه خبری "عربی ۲۱" گفته است که ارتش طالبان در "دو سال" تکمیل خواهد شد.

طالبان جزئیات بیشتری درباره 'ارتش اسلامی' خود ارائه کرد /مجاهد: برای حفظ امنیت به ۱۰۰ هزار نیرو نیاز داریم؛ از سربازان سابق نیز استفاده می‌کنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بی بی سی نوشت: گروه طالبان می‌گوید شکل‌گیری ارتش اسلامی طالبان در "دو سال" تکمیل می‌شود که شامل نیروهای نظامی ارتش پیشین افغانستان نیز است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه خبری "عربی ۲۱" گفته است که ارتش طالبان در "دو سال" تکمیل خواهد شد. او درباره شمار سربازان ارتش گفته است: "تعداد اعضای آن هنوز مشخص نیست، اما مطمئنا نیروهای امنیتی افغانستان برای حفظ امنیت و استقلال کشور به ۱۰۰ هزار یا بیشتر نیاز دارد."

به گفته او، "سربازان سابق به ویژه افراد دارای تجربه فنی" در ترکیب ارتش جدید قرار می‌گیرند.

در همین حال، عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان نیز در مصاحبه با این سایت جزئیات بیشتری در مورد آنچه که طالبان "ارتش اسلامی" می‌خواند، ارایه کرد.

او گفته است که ارتش طالبان به "تجهیزات نظامی، تسلیحاتی و غیره و اخلاقی اعم از استقلال، تعهد، صداقت، ایمان و سایر صفات مجهز خواهد بود."

شمار زیادی از فرماندهان ارشد ارتش، نیروهای اطلاعاتی همراه با خانواده‌های شان توسط آمریکا در عملیات تخلیه از کابل خارج شدند.

این در حالی است که خالد پاینده، وزیر مالیه پیشین در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که تعداد زیادی از ۳۰۰ هزار سرباز و پلیس ثبت‌شده در دولت در واقع وجود نداشتند و "خیالی" بودند که معاش/حقوق‌شان پرداخته می‌شد اما این پول به جیب مقامات و ژنرالانی می‌رفت که این "سربازان خیالی" را مهندسی کرده بودند.

سخنگوی وزارت دفاع طالبان مدعی شد که "اکنون نیز شماری از سربازان ارتش پیشین در جمع ما هستند".

طالبان با چالش امنیتی از جانب گروه داعش - شاخه خراسان مواجه است. اخیرا، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که برخی از افسران نخبه نیروهای امنیتی پیشین که "جا مانده اند" به گروه داعش -شاخه خراسان پیوسته‌اند، شمار آنها "نسبتا کم اما در حال افزایش است."

در این مصاحبه، "[آقای] خوارزمی [سخنگوی وزارت دفاع طالبان] این گزارش‌ها را تکذیب و آن را کذب توصیف کرد".

همزمان، روز گذشته، شماری از نیروهای طالبان با خودروهای زرهی و هلی‌کوپترهای به جا مانده آمریکایی و ارتش پیشین در خیابان‌های کابل رژه نظامی برگزار کردند.

به گزارش رویترز، ده‌ها خودروی امنیتی زرهی ام۱۱۷ آمریکایی به آرامی در جاده اصلی کابل با هلیکوپترهای ام‌ای-۱۷ در بالای سرشان رژه رفتند، در حالی که افراد آموزش دیده طالبان تفنگ های تهاجمی ام۴ آمریکایی را حمل می‌کردند.

رویترز، بر اساس گزارش اواخر سال گذشته بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که آمریکا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ بیش از ۲۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی از جمله سلاح، مهمات، وسایط نقلیه، دوربین‌های دید در شب، هواپیما و سیستم‌های نظارتی به ارتش افغانستان انتقال داد.

پس از روی کار آمدن طالبان، برخی ناظران امور نظامی می‌گفتند با خروج هزاران قراردادی‌ خارجی که در کار نگهداری تجهیزات نظامی کمک می‌کردند، طالبان در درازمدت توانایی نگهداری تجهیزات پیشرفته نظامی را نخواهد داشت.

این در حالی است که نهادهای بین المللی از احتمال فاجعه برزگ انسانی براثر گرسنگی، بیماری و رکود اقتصادی در زمستان سرد افغانستان هشدار می‌دهند.

مجاهد نیز اذعان کرده است که "مهم‌ترین چالش در حال حاضر تنها مشکلات اقتصادی است".

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر