کد خبر: 123028
A

روسیه رسماً از معاهده "آسمان باز" خارج شد

به تعقیب از ایالات متحده آمریکا، روسیه نیز رسماً مشارکت خود در پیمان " آسمان باز" را خاتمه داد. مسکو تصمیم به خروج از توافق را پس از خروج ایالات متحده از آن گرفت و متحدان اروپایی واشنگتن از دادن تضمین به طرف روسی مبنی بر عدم انتقال اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طول پرواز بر فراز خاک روسیه به واشنگتن خودداری کردند.

روسیه رسماً از معاهده "آسمان باز" خارج شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به تعقیب ایالات متحده آمریکا، روسیه نیز رسماً مشارکت خود در پیمان " آسمان باز" را خاتمه داد. مسکو تصمیم به خروج از توافق را پس از خروج ایالات متحده از آن گرفت و متحدان اروپایی واشنگتن از دادن تضمین به طرف روسی مبنی بر عدم انتقال اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طول پرواز بر فراز خاک روسیه به واشنگتن خودداری کردند.

به گزارش اسپوتنیک، معاهده آسمان‌های باز در سال ۱۹۹۲ امضا شد و به یکی از اقدامات اعتمادساز در اروپا پس از جنگ سرد تبدیل شد. پیمان آسمان‌های باز از سال ۲۰۰۲ به اجرا در آمده است و به کشورهای عضو اجازه می‌دهد تا آشکارا اطلاعات مربوط به نیروها و فعالیت‌های نظامی یکدیگر را جمع آوری کنند. تا همین اواخر، ۳۴ کشور طرف این معاهده بودند.

هنوز مشخص نیست بلاروس که بخشی از یک گروه متحد با روسیه در چارپوب این معاهده بود، در آینده چه خواهد کرد. مینسک تاکید می‌کند که تصمیم در مورد مشارکت بیشتر یا عدم مشارکت بلاروس در معاهده آسمان‌های باز به دقت تجزیه و تحلیل و با مشورت با مسکو اتخاذ خواهد شد. اینکه بلاروس چه تصمیمی گرفته هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

در ماه مه سال گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، اعلام کرد که کشور وی از معاهده آسمان‌های باز خارج می‌شود و آمریکا این پیمان را رسماً در نوامبر ۲۰۲۰ ترک کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر