کد خبر: 123639
A

پادشاه عربستان: اقدامات ایران بحران در منطقه را تشدید می کند/ انصارالله به صدای عقل گوش دهد / نباید اجازه تسلط حزب‌الله بر لبنان داده شود

پادشاه عربستان در سخنرانی خود مدعی شد، عربستان به طرح خود برای پایان دادن بحران مستمر یمن پایبند است و از انصارالله خواست به "صدای درایت و عقل" گوش دهند.

پادشاه عربستان: اقدامات ایران بحران در منطقه را تشدید می کند/ انصارالله به صدای عقل گوش دهد / نباید اجازه تسلط حزب‌الله بر لبنان داده شود

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از شبکه روسیا الیوم، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سخنرانی سالانه خود در سال دوم دوره هشتم مجلس شورای این کشور از سیاست‌های داخلی و خارجی کشورش سخن گفت.

او ادعا کرد، عربستان به امنیت و ثبات جمهوری برادر یمن و منطقه توجه دارد و برای رفع نیازهای انسانی ملت برادر یمن تلاش می‌کند و طرف‌ها را به قبول راه حل‌های سیاسی فرامی‌خواند تا ثبات و امنیت در یمن برقرار و خطر تهدید از عربستان و منطقه برداشته شود.

ملک سلمان همچنین اشاره کرد: ریاض بار دیگر بر ابتکار عمل این کشور برای پایان دادن به درگیری کنونی در یمن تاکید می‌کند و از تلاش‌های بین‌المللی و سازمان ملل برای دستیابی به حل سیاسی طبق اصول سه گانه، طرح شورای همکاری و سازوکار اجرایی، خروجی‌های مذاکرات ملی فراگیر و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت حمایت می‌کند.

پادشاه عربستان ادامه داد: خطر ورود سلاح‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته به شبه نظامیان حوثی (انصارالله) و استفاده متعدد و بسیار از پهپادها و موشک‌های بالستیک علیه تاسیسات مهم و حیاتی و تاسیسات عمومی عربستان علنی شده است. عربستان همچنان از حوثی‌ها می‌خواهد براساس عقل و درایت عمل کنند و منافع ملت بزرگ یمن را به دیگر مسائل ترجیح دهند.

او ضمن متهم کردن ایران ادعا کرد: "عربستان حمایت ایران از شبه نظامیان حوثی را که جنگ را طولانی‌تر و بحران انسانی یمن را بیشتر کرده و امنیت عربستان و منطقه را تهدید می‌کند، دنبال می‌کند."

پادشاه عربستان درباره پرونده مذاکره با ایران نیز پیام‌های مثبتی فرستاد و خواستار ایجاد پل‌های همکاری و مذاکره از این طریق شد و گفت این مساله به تغییر "رفتارهای منفی" تهران بستگی دارد.

او گفت: ایران کشور همسایه عربستان است، امیدواریم "سیاست‌ها و رفتارهای منفی" خود در منطقه را تغییر دهد و به سمت مذاکره و همکاری حرکت کند!

این در حالی است که عربستان از سال مارس ۲۰۱۵ ائتلاف عربی را برای انجام عملیات نظامی بی‌امان به یمن به ادعای حمایت از دولت عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن به راه انداخت و باعث رقم خوردن بدترین بحران انسانی در سطح جهان شد. طی درگیری شش ساله ۱۳۰ هزار تن کشته شده‌اند که بیش از ۱۲۰۰۰ تن آنها غیرنظامی هستند و طبق گفته سازمان ملل یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی شاهد بدترین بحران انسانی جهانی است. همچنان حدود ۳.۳ میلیون تن آواره هستند و ۲۴.۱ میلیون تن یعنی بیش از دو سوم جمعیت یمن نیاز به کمک‌های انسانی دارند.

دیگر پیام مهم پادشاه عربستان خطاب به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بود که ضمن تاکید بر اهمیت تقویت وحدت این کشورها از آنها خواست در تدابیر تکامل و هم‌افزایی کشورهای شورای همکاری تسریع داشته باشند.

پادشاه عربستان همچنین مدعی پایبندی کشورش به راه حل‌های سیاسی برای بحران‌های منطقه به خصوص بحران یمن، سوریه و لیبی شد.

ملک سلمان درباره سوریه و لیبی تاکید کرد: کشور از تمام تلاش‌ها با هدف دستیابی به راه حل‌های سیاسی که حافظ حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی این دو کشور باشد، حمایت می‌کند.

او همچنین حمایت کشورش از ملت لبنان را مورد تاکید قرار داد و از همه رهبران این کشور خواست منافع ملت را در نظر بگیرند و برای تحقق خواسته‌های ملت برادر در زمینه امنیت و رفاه تلاش کنند و مانع از تسلط حزب‌الله بر بخش‌های مختلف دولت و کشور شوند.

پادشاه عربستان درباره روابط با عراق نیز تاکید کرد: عربستان از امنیت و ثبات عراق و ارتباط آن با جهان عرب حمایت می‌کند.

او ضمن استقبال از دستیابی طرف‌های مرحله گذار به توافق برای تکمیل ماموریت مرحله انتقالی سودان بر تحقق خواسته‌های ملت سودان تا برگزاری انتخابات در موعد مورد توافق تاکید کرد.

ملک سلمان درباره افغانستان نیز بر اهمیت ثبات و امنیت در این کشور تاکید کرد و گفت، نباید این کشور پناهگاه تشکیلات تروریستی باشد.

پادشاه عربستان خواستار افزایش تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای ارائه کمک‌های انسانی به منظور کاهش رنج ملت افغانستان شد.

ملک سلمان درباره فلسطین نیز هم گفت: مساله فلسطین در راس اولویت‌های سیاست‌ خارجه کشور است و بار دیگر از ملت فلسطین برای باز پس‌گیری حقوقشان و ایجاد کشور مستقل فلسطین در اراضی واقع در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف حمایت می‌کنیم.

او ضمن صحبت از آنچه "اصول کشورش در سیاست خارجی" خواند، این اصول را حفظ صلح و امنیت جهانی و به کار گرفتن تلاش‌های مفید برای حل درگیری‌های منطقه‌ای و احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها توصیف کرد.

پادشاه عربستان تاکید کرد: عربستان از ثقل منطقه‌ای و جهانی برخوردار است و نقش محوری در سیاست جهانی دارد و به مواضع راسخ خود در برقراری صلح و امنیت و شکوفایی جهان و منطقه پایبند است.

او همچنین از طرح توسعه عربستان در قالب چشم انداز ۲۰۳۰ و برجسته‌ترین طرح‌های آن و ایجاد فرصت‌های شغلی و تلاش‌های انسانی در سطح جهانی سخن گفت.

او از سرمایه‌گذاری‌های تریلیونی که در اقتصاد داخلی پمپاژ خواهند شد، صحبت کرد و افزود: مرحله دوم چشم انداز ۲۰۳۰ از ابتدای ۲۰۱۲ آغاز شده و ۲۰۲۵ با هدف تداوم چرخه دستاوردها ادامه می‌یابد.

پادشاه عربستان تاکید کرد: طرح‌های بزرگی در چارچوب این چشم انداز آغاز شده نظیر "د لاین"، "آمالا" و شهر صنعتی اوکساگون و شهر نیوم. طرح "د لاین" ۳۸۰ هزار فرصت شغلی و ۱۸۰ میلیارد ریال به تولید داخلی با فرا رسیدن سال ۲۰۳۰ اضافه می‌کند، در حالی که انتظار می‌رود طرح آمالا ۲۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

ملک سلمان تاکید کرد، استراتژی ملی برای سرمایه گذاری که محمد بن سلمان ولیعهد در ۱۱ اکتبر گذشته کلید زد یکی از انگیزه‌های مهم برای تحقق اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ است. از رهگذر آن سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد داخلی تا سال ۲۰۳۰ فرای ۱۲ تریلیون ریال خواهند رسید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر