کد خبر: 123682
A

رسانه روسی از احتمال فروش سوخو-۳۵ به ایران خبر داد

یک روزنامه روسی از احتمال فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو-۳۵ روسی به ایران خبر داد و اعلام کرد این هواپیما‌ها پیشتر برای فروش به مصر آماده شده بود. به نوشته رسانه روسی، مصر به دلیل تهدید آمریکا به اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور، از خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه در چارچوب قرارداد ۲ میلیارد دلاری منصرف شد.

رسانه روسی از احتمال فروش سوخو-۳۵ به ایران خبر داد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه اوراسیادیلی چاپ مسکو روز جمعه در مقاله ای خاطرنشان کرد که موضوع فروش جنگنده های چندمنظوره سوخو-۳۵ به ایران که قبلا مصر سفارش خرید آن را به مسکو داده بود، مطرح است.

به نوشته رسانه روسی، مصر به دلیل تهدید آمریکا به اعمال تحریم های یکجانبه علیه این کشور، از خرید جنگنده های سوخو-۳۵ از روسیه در چارچوب قرارداد ۲ میلیارد دلاری منصرف شد.

اوراسیادیلی نوشت: در زمان حاضر چندین فروند جنگنده سوخو-۳۵ که برای تحویل به مصر درنظر گرفته شده بود و آمریکا قاهره را واداشته که از خرید آن منصرف شود، آماده فروش برای کشورهای دیگر از جمله الجزایر و ایران است.

این رسانه نوشت: بخش عمده ناوگان هوایی نظامی ایران از هواپیماهای خریداری شده از آمریکا شامل اف-۱۴ای، اف-۴ و اف-۵ می شود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خریداری شده و در دوره پس از پیروزی انقلاب هم تهران چندین فروند شکاری های میگ-۲۹ از مسکو خریداری کرد.

روزنامه روسی با اشاره به اینکه ایران از اوایل دهه ۹۰ میلادی هواپیماهای تهاجمی نخریده است، نوشت: بنابرین با خریداری ۲۰ هواپیمای جدید پیشرفته می تواند ناوگان هوایی نظامی خود را بطور قابل توجهی تقویت کند.

در مقاله خاطرنشان شد که پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ این احتمال مطرح شد که ایران با استفاده از فرصت پیش آمده ۳۰ فروند جنگنده چندمنظوره سوخو-۳۰ و ۳۰۰ دستگاه تانک از روسیه خریداری می کند.

رسانه روسی در مقاله خود همچنین به پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود که ایران در تجارت تسلیحات هیچ مانعی ندارد.

در مقاله روسی با استناد به اطلاعات پژوهشگاه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم گفته شد که مصر به روسیه سفارش ساخت و فروش ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ تا سال ۲۰۲۳ داده است.

«سوخو-۳۵ اس» جت مافوق صوت ساخت کارخانه هواپیماسازی سوخو است که سال ۲۰۰۷ ساخته شده و تاکنون دهها پرواز آزمایشی انجام داده است.

این جنگنده نسل ۴++ محسوب می شود که از قابلیت های ویژه ای از جمله قدرت مانور بالا و سامانه هدایت الکترونیکی پیشرفته برخوردار است.

این جنگنده ها که می توانند هشت هدف را همزمان شناسایی، تعقیب و با موشک های پیشرفته نابود کنند، همچنین با سامانه پارازیت افکنی، توان بالایی برای پنهان شدن از دید رادارهای دشمن دارند.

روسیه در عملیات ضدتروریستی در سوریه که از مهر ماه سال ۱۳۹۴ تا دی ماه سال ۹۵ برگزار شد، بطور گسترده از جنگنده های سوخو-۳۵ برای قلع و قمع تروریست ها استفاده کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر