کد خبر: 123981
A

سالیوان: اگر ظرف چند هفته آینده در وین توافقی حاصل نشد، آمریکا باید از مذاکرات کناره‌گیری کند

باراک راوید در اکسیوس نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اورشلیم به مقامات اسرائیلی گفت که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. سه مقام اسرائیلی که از ماجرا مطلع بودند، این موضوع را به من گفتند

سالیوان: اگر ظرف چند هفته آینده در وین توافقی حاصل نشد، آمریکا باید از مذاکرات کناره‌گیری کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ باراک راوید در اکسیوس نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اورشلیم به مقامات اسرائیلی گفت که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. سه مقام اسرائیلی که از ماجرا مطلع بودند، این موضوع را به من گفتند.

در ادامه این مطلب آمده است: اما این موضوع چرا مهم است؟ اسنپ بک یا مکانیسم ماشه مهم‌ترین مکانیسمی بود که در قرارداد ۲۰۱۵ برای مجازات ایران در صورت نقض توافق ایجاد شد. بر اساس این توافق، هر یک از طرفین توافق می‌تواند تحریم‌ها را [از طریق مکانیسم ماشه] آغاز کند.

تحریم‌ها به‌ویژه برای اقتصاد ایران ویران‌کننده خواهد بود، زیرا همه اعضای سازمان ملل متحد ملزم به رعایت آن هستند.

ایران به سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود ادامه داده و در عین حال در مذاکرات هسته‌ای در وین نیز شرکت می‌کند. اسرائیل به متحدان غربی خود هشدار داده است که تهران در حال انجام اقدامات فنی برای آماده سازی غنی سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد است.

پشت پرده: اسرائیل آمریکا و E۳ - فرانسه، آلمان و بریتانیا - را تحت فشار قرار داده است تا فشار بر ایران را افزایش دهند؛ موضوعی که احتمال اعمال تحریم‌های فوری را افزایش داده است.

- مقامات اسرائیلی می‌گویند که تنها بریتانیا تاکنون نسبت به این ایده مکانیسم ماشه ابراز علاقه کرده است.

- ایالات متحده در گفتگو باا اسرائیلی‌ها استدلال می‌کند که فشار‌ها باید با دیپلماسی متعادل شود و عملیات خرابکارانه اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در واقع باعث شده است که ایرانی‌ها برنامه خود را تسریع کنند.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که سالیوان در جلسه ۲۲ دسامبر در مجمع راهبردی ایالات متحده و اسرائیل در مورد ایران گفت که از اینکه ایرانی‌ها احساس می‌کنند به احتمال دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند بسیار نگران است.

به گفته مقامات، سالیوان گفت که نمی‌داند فشار بیشتر آمریکا یا فقدان آن احتمالاً ایران را به سمت بمب نزدیک‌تر می‌کند یا خیر.

اما او گفت که تهدید بازگشت فوری تحریم‌ه از طریق مکانیسم ماشه - علاوه بر تهدید نظامی علیه ایران - باید برای بازدارندگی ایران از افزایش غنی‌سازی اورانیوم به خلوص 90 درصد استفاده شود.

طرف دیگر ماجرا: مقامات وزارت خارجه اسرائیل به سالیوان گفتند که فکر می‌کنند اگر مذاکرات وین به بن‌بست برسد، ایالات متحده و E3 باید مکانیسم ماشه را بدون توجه به سطح غنی‌سازی ایران اعمال کنند.

اما در پایان این نشست، همتای اسرائیلی سالیوان، ایال هولاتا، موافقت کرد که استفاده از مکانیسم ماشه به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر غنی‌سازی 90 درصد منطقی است.

یک مقام ارشد دولت به آکسیوس گفت که ایالات متحده در مورد مذاکرات دیپلماتیک خصوصی اظهار نظر نخواهد کرد، اما گفت: «ایالات متحده و اسرائیل در مورد تهدیدات امنیتی ناشی از ایران از نزدیک همسو هستند. دیدار جیک سالیوان در ماه گذشته این همسویی را تأیید کرد.

وضعیت بازی: هشتمین دور مذاکرات هسته ای هفته جاری در وین از سر گرفته شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه گفت که در روزهای اخیر «پیشرفت‌های اندکی» حاصل شده است.

به گفته مقامات اسرائیلی، سالیوان در نشست آمریکا و اسرائیل گفت که اگر ظرف چند هفته در وین توافقی حاصل نشد و ایرانی‌ها با حسن نیت مذاکره نکردند، آمریکا باید از مذاکرات کناره‌گیری کند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر