کد خبر: 124291
A

روسیه از خروج نیروهای پیمان امنیت جمعی از قزاقستان خبر داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای ائتلاف امنیتی تحت رهبری روسیه امروز (پنج‌شنبه) خروج از قزاقستان را آغاز کردند.

روسیه از خروج نیروهای پیمان امنیت جمعی از قزاقستان خبر داد

به گزارش سایت دیده بان ایران خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تحت فرماندهی روسیه امروز عقب‌نشینی از قزاقستان را آغاز کردند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: واحدهای نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان پیمان امنیت جمعی بعد از انجام ماموریت مشخص خود آماده سازی تجهیزات را برای انتقالشان با هواپیماهای نیروی هوایی روسیه با هدف بازگشت به پایگاه‌های دائمی‌شان آغاز کردند.

خروج این نیروها یک هفته پس از استقرارشان در قزاقستان به درخواست رئیس جمهوری این کشور که به دنبال سرکوب اعتراضات گسترده بود، صورت می‌گیرد.

راهپیمایی‌ها در این کشور در اعتراض به افزایش قیمت سوخت دوم ژانویه سال جاری میلادی در غرب قزاقستان آغاز شدند و به سرعت به کل کشور سرایت کرده و ظرف چند روز به خشونت کشیده شدند. معترضان به ساختمان‌های دولتی هجوم برده و آنها را به آتش کشیدند و ده‌ها تن در جریان درگیرِ ها با نیروهای امنیتی این کشور کشته شدند.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان "تروریست‌های" تحت رهبری خارجی‌ها را مقصر این بحران و ناآرامی دانست و از سازمان پیمان امنیت جمعی که یک ائتلاف نظامی متشکل از شش کشور جماهیر شوری سابق به رهبری روسیه است، درخواست کمک کرد. این بلوک هفته گذشته دو هزار نیرو به قزاقستان اعزام کرد. توکایف روز سه‌شنبه ضمن اعلام اینکه ماموریت آنها تکمیل شده، گفت، آنها روز پنجشنبه خروج از قزاقستان را آغاز می کنند.

وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد: این نیروها در قزاقستان در حال آماده کردن تجهیزات برای انتقال و تحویل تاسیسات تحت حفاظت خود به نیروهای محلی هستند.  

در این راستا استانیسلاو زاس، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی امروز گفت: ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان به تدریج رو به پایان است.

او در مراسمی که به تکمیل ماموریت نیروهای حافظ صلح اختصاص داشت، گفت: عملیات نیروهای حافظ صلح در خاک قزاقستان بنا به دستور و درخواست رهبری این کشور انجام شد و اکنون به تدریج رو به پایان است.

زاس به خبرنگاران گفت: عقب‌نشینی احتمالا تا ۱۰ روز ادامه یابد و این مساله به مسائل دیگر از جمله آب‌وهوا بستگی خواهد داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر