کد خبر: 124388
A

سونامی در ژاپن به دنبال فوران یک آتشفشان زیردریا در اقیانوس آرام/FILM

ا- رسانه های ژاپن گزارش دادند که بخش های از این کشور با سونامی به دنبال فوران یک آتشفشان زیردریایی در اقیانوس آرام مواجه شده است.

سونامی در ژاپن به دنبال فوران یک آتشفشان زیردریا در اقیانوس آرام/FILM

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از تارنمای ژاپن تایمز، سونامی در سواحل منطقه توهوکو در جزیره هونشو و همچنین جزیره اوکیناوا گزارش شده است. رسانه های ژاپن اعلام نکردند که شدت امواج ناشی از این سونامی تا چه میزان بوده است.

ساعاتی پیش هشدار وقوع سونامی برای بخش هایی از خاک آمریکا و کانادا نیز پس از وقوع آتشفشان زیردریایی در مجمع الجزایر "تونگا" در اقیانوس آرام صادر شده بود.

پیش از این رسانه های جهان گزارش داده بودند فوران این آتشفشان در اقیانوس آرام خیلی شدید بوده است.

سونامی پدیده‌ای است که در صورت وقوع، تلفات جانی و مالی زیادی به بار می‌آورد. سونامی که به آن موج‌های وابسته به زمین‌لرزه نیز می‌گویند، به طور کلی به امواجی گفته می‌شود که در اثر جابه‌جایی حجم بسیار عظیمی از آب در دریاها و اقیانوس‌ها به وجود می‌آید، زمین‌لرزه‌های زیر دریا، فوران‌های آتشفشانی و سایر انفجارهای زمینی، فرو افتادن یخچال‌ها و اثرات شهاب‌سنگ‌ها باعث بالا و پایین رفتن آب با حجم بسیار زیادی می‌شود.

اکنون بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان در فاصله کمتر از یکصد کیلومتر از سواحل دریا زندگی می‌کنند؛ بنابراین بخش قابل توجهی از جمعیت جهان ساحل‌نشینند که در برخی از این مناطق ساحلی خطر وقوع سونامی وجود دارد.​

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر