کد خبر: 124615
A

هشدار ناتو درباره خطر درگیری بر سر بحران اوکراین

دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه متحدان این ائتلاف از روسیه می‌خواهند از تنش‌ها بکاهد، گفت هرگونه تخاصم بیشتر با پرداخت بهای سنگینی از سوی مسکو روبرو می‌شود. به ادعای او، ناتو یک ائتلاف دفاعی است که روسیه یا کشور دیگری را تهدید نمی‌کند.

هشدار ناتو درباره خطر درگیری بر سر بحران اوکراین

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری تاس، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفت: از متحدان ناتو و روسیه دعوت به عمل آورده‌ایم تا بعد از دور نخست مذاکرات که به تازگی در بروکسل برگزار شد، یک سری نشست‌ها در چارچوب شورای ناتو – روسیه برای بررسی راه‌هایی به منظور ارتقای وضعیت امنیتی برگزار کنند.

به گفته استولتنبرگ، ناتو برای تعامل با روسیه به منظور اشتراک اطلاعات درباره مانورها، بحث کنترل تسلیحاتی و کاهش تهدید تسلیحات هسته‌ای آمادگی دارد.

او در کنفرانس خبری آنلاین با اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان از تمام اعضای شورای ناتو – روسیه برای برگزاری نشست‌هایی با موضوع اوکراین و دغدغه‌های امنیتی مشترک دعوت کرد.

استولتنبرگ گفت: ما همچنین آماده از سرگیری تعامل بر سر مانورها و سیاست‌های هسته‌ای مربوطه خود هستیم. و متحدان آماده گفت‌وگو درباره کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه و ترغیب روسیه به تعامل جدی به منظور کاهش تهدید تسلیحات هسته‌ای و سامانه‌های موشکی است. ائتلاف بر سر اصول بنیادین سازش نمی‌کند، مثل حق هر کشور به انتخاب مسیرش و توانایی ناتو برای حفاظت و دفاع از تمام متحدان.

همچنین صدراعظم آلمان در واکنش به افزایش فشار داخلی و خارجی در بحبوحه تجمیع قوای روس در نزدیکی مرزهای اوکراین گفت، برلین آمادگی دارد در صورت حمله روسیه به اوکراین، پروژه خط لوله نورد استریم ۲ را متوقف کند.

 شولتس به سوال خبرنگاری درباره نورد استریم ۲ گفت: آشکار است که باید بهای سنگینی پرداخت شود و چنانچه یک مداخله نظامی در اوکراین صورت بگیرد، همه چیز باید مورد بحث قرار بگیرد.

صدراعظم آلمان و دبیرکل ناتو سه‌شنبه از روسیه خواستند تا در راستای تنش‌زدایی گام بردارد. رایزنی این مقام‌ها، به دنبال ملاقات آنها در برلین برای گفت‌وگو درباره تهدید وقوع درگیری انجام شد.

شولتس گفت، آلمان و ناتو انتظار دارند که روسیه تغییری در اوضاع در مرز اوکراین ایجاد کند، مثلا از شمار نیروهای مستقر در آنجا بکاهد. او گفت که طرفین اتفاق‌نظر دارند که روسیه در صورت اجرای حمله با تبعات سیاسی و اقتصادی شدیدی مواجه می‌شود.

همچنین دبیرکل ناتو تاکید کرد: متحدان ناتو از روسیه می‌خواهند تا در تصمیمش برای قطع مناسبات دیپلماتیک با ناتو تجدیدنظر کند. روسیه و متحدان ناتو به مذاکرات جدید در آینده نزدیک دعوت شده‌اند. هدف از این کار، بررسی نگرانی‌های ما و همچنین گوش کردن به نگرانی‌های روسیه است و همچنین تلاش برای یافتن راه رو به جلو برای جلوگیری از هرگونه حمله نظامی علیه اوکراین.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر