کد خبر: 125372
A

اردوغان به خاطر اعلام رقم تورم، رئیس اداره آمار ترکیه را برکنار کرد

رئیس جمهور ترکیه رئیس اداره ملی آمار را برکنار کرد. این برکناری پس از آن می‌آید کە این اداره آمار افزایش سریع نرخ تورم در ترکیه را ارائه کرد. نرخ تورم در این کشور به بیشترین میزان در ١٩ سال گذشته رسیده است. اداره آمار این کشور از افزایش قیمت قابل توجه در عرض یک سال خبر می‌دهد. قیمت آرد و گوشت مرغ ۸۶ درصد، روغن نباتی، شیر و ماست ۷۵ درصد، نان ۵۴ درصد در یک سال اخیر در ترکیه بالا رفته است.

اردوغان به خاطر اعلام رقم تورم، رئیس اداره آمار ترکیه را برکنار کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه رئیس اداره ملی آمار را برکنار کرد. این برکناری پس از آن می‌آید کە این اداره آمار مربوط به افزایش سریع نرخ تورم در ترکیه را ارائه کرد.

رئیس جمهور ترکیه در مورد علت این برکناری اظهار نظری نکرده است. اداره آمار ترکیه دوشنبه ۱۳ دی (سوم ژانویه) اعلام کرد که قیمت مواد مصرفی در ماه دسامبر در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته افزایشی ۳۶،۰۸ درصدی داشته است. علت اصلی این گرانی، سقوط ارزش لیر عنوان شد.

احزاب اپوزیسیون معتقدند کە علت این برکناری ارائه آمارهای مربوط به تورم از جانب اداره ملی آمار ترکیه است کە به مذاق رئیس جمهور خوش نیامده است. البته منتقدین اردوغان این آمار‌ها را زیر سوال بردەاند.

آیا تورم دو برابر شدە است؟

أحزاب اپوزیسیون ارقام رسمی ارائه‌شدە از جانب اداره ملی آمار ترکیه را زیر سئوال بردەاند و معتقدند کە افزایش واقعی تورم حداقل دو برابر بوده است. اما در مقابل اردوغان اداره آمار را به بزرگ‌نمایی در ابعاد بحران اقتصادی ترکیه متهم کرده است.

تورم و گرانی روزافزون اکنون به یکی از مهمترین مسائل سیاسی ترکیه تبدیل شده است. دلیل اصلی تورم کاهش شدید ارزش پول ملی "لیر" است که در سال ٢٠٢١ حدود ۴۴ درصد بوده است. ترکیه به شدت به واردات مواد خام و انرژی وابسته است.

شاخص تورم از اکتبر ۲۰۰۲ بدین سو تا این اندازه بالا نبوده است. در آن زمان شاخص تورم ۳۳،۴۵ درصد بود و در نوامبر ۲۰۲۱ به ۲۱ درصد رسید.

اداره آمار این کشور از افزایش قیمت قابل توجه در عرض یک سال خبر می‌دهد. قیمت آرد و گوشت مرغ ۸۶ درصد، روغن نباتی، شیر و ماست ۷۵ درصد، نان ۵۴ درصد در یک سال اخیر در ترکیه بالا رفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر