کد خبر: 125486
A

چین: کار ما با آمریکا ممکن است به جنگ بکشد

سفیر چین در آمریکا هشدار داد اختلافات پکن و واشنگتن بر سر تحولات تایوان ممکن است به درگیری نظامی ختم شود.

چین: کار ما با آمریکا ممکن است به جنگ بکشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سفیر چین در واشنگتن امروز دوشنبه (۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن) هشدار داده که اختلافات چین و آمریکا بر سر تحولات تایوان ممکن است به جنگ ختم شود.

«کین گانگ»، سفیر چین در واشنگتن در مصاحبه با رادیو«NPR» تصریح کرد: «اگر مقام‌های تایوان در اثر اقدامات ایالات متحده جسور شوند و به مسیرشان در جهت استقلال ادامه دهند این مسئله به احتمال زیاد چین و ایالات متحده که دو کشور بزرگ  هستند را وارد درگیری نظامی خواهد کرد.»

 دولت چین تا به حال بارها از سیاست‌های دخالت‌جویانه آمریکا در تایوان انتقاد کرده‌ اما مقام‌های چین به ندرت سخنی از جنگ در این خصوص به میان آورده‌اند. سفیر چین علی‌رغم هشدار درباره احتمال درگیری نظامی تأکید کرد که چین به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز است. 

«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین نوامبر گذشته به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت هر کسی که از استقلال تایوان حمایت کند «با آتش بازی می‌کند.» رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که سران آمریکا و چین بایستی اطمینان حاصل کنند که رقابت میان این دو قدرت جهانی به درگیری نظامی نمی‌کشد. 

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های دولت ترامپ را در قبال چین در پیش گرفته است و اخیراً نیز بایدن لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

سفیر چین در مصاحبه با «ان‌پی‌آر» تصریح کرد که دولت جو بایدن به دنبال تضعیف سیاست «چین واحد» است و سعی دارد برای مهار چین با کارت تایوان بازی کند.

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشته دولت آمریکا در قالب سیاستی موسوم به «ابهام راهبردی» درباره واکنش خود به حمله فرضی چین به تایوان سکوت اختیار کرده است. هدف واشنگتن از این سیاست هم هشدار به مقام‌های تایوان درباره اعلام استقلال و هم مهار تصمیم احتمالی چین برای اقدام نظامی علیه تایوان است. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر