کد خبر: 125594
A

مخالفت رهبر دموکرات سنا با احیای برجام/ منندز: دیگر نباید به «تمام گزینه‌ها روی میز است» اکتفا کنیم/تحریم ها افزایش یابد

باب منندز سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که سرگرم مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای برجام است، خواست سیاست جدیدی علیه ایران در زمینه های برنامه هسته‌ای، موشکی، و گروه‌های نیابتی‌اش در پیش بگیرد و مخالفت خود را با مذاکرات احیای برجام اعلام کرد. منندز گفت دولت بایدن باید تحریم‌ها علیه ایران را به شدت، اجرا کند و از کشورهای اروپایی نیز خواست که تحریم‌های پیش از برجام را به اجرا بگذارند و «مکانیسم ماشه» تحریم‌ها را فعال کنند.

مخالفت رهبر دموکرات سنا با احیای برجام/ منندز: دیگر نباید به «تمام گزینه‌ها روی میز است» اکتفا کنیم/تحریم ها افزایش یابد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ باب منندز سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که سرگرم مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای برجام است، خواست سیاست جدیدی علیه ایران در زمینه های برنامه هسته‌ای، موشکی، و  گروه‌های نیابتی‌اش در پیش بگیرد و مخالفت خود را با مذاکرات احیای برجام اعلام کرد.

باب منندز که سه‌شنبه شب ۱۲ بهمن در صحن سنای ایالات متحده سخن می‌گفت، به سابقه دیدگاه خود درباره توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت که در سال ۲۰۱۵ و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز با توافق هسته‌ای برجام مخالف بود. او از موافقان احیای برجام پرسید «اکنون نیز باید پرسید که ما چه چیزی را می‌خواهیم نجات دهیم؟»

این سناتور ارشد دموکرات ادعا کرد برنامه هسته‌ای ایران «تهدیدی واقعی»  است و در ادامه اظهارات خود با طرح ادعاهای متعدد علیه ایران نوشت: باید با اجرای سخت تحریم‌ها، بر ایران فشار آورد. او همچنین سخنان دیگران را تکرار کرد که می‌گویند برای تغییر رفتار رهبران ایران، باید از تهدید معتبر نظامی به روشنی سخن گفت و به بیان اینکه «تمام گزینه‌ها روی میز است» اکتفا نکرد.


رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در سخنرانی سه‌شنبه شب خود با نمایش یک تابلو به نقل از کارشناسان ادعا کرد که جمهوری اسلامی اگر قصد ساخت سلاح هسته‌ای را داشته باشد، با تدارک مواد مورد نیاز، اکنون کمتر از سه تا چهار هفته فاصله دارد. او درباره پیشروی برنامه هسته‌ای ایران گفت که کارشناسان می‌گویند پس از آن، ایران اگر بخواهد می‌تواند طی حدود ۴ ماه مواد لازم برای ساخت بمب دوم را تولید کند.

سناتور منندز نحوه خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، از توافق هسته‌ای برجام را فاجعه بار خواند و گفت دولت ترامپ گزینه دیپلماتیک جایگزین نداشت.

این سناتور ارشد دموکرات گفت اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است چرا آن را پنهان کرده است و یا مثل تاسیسات فردو آن را زیر کوه برده است؟

او گفت ایران ۲۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد که هشت برابر سقف تعیین شده در توافق سال ۲۰۱۵ برجام است.

منندز  مدعی شد: ایران توانست برنامه هسته‌ای خود را پس از زیر پا گذاشتن برجام به سرعت به حالت قبل برگرداند و پیشرفت سریعی کرد و همین امر به گفته او، نقص‌های برجام را نشان می‌دهد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت درباره برنامه هسته‌ای ایران خیلی چیزها را نمی‌دانیم چون جمهوری اسلامی اقدام به پنهانکاری کرده‌ است.

وی  همچنین در اظهارات خود با طرح ادعاهای تازه علیه ایران گفت:  که می‌دانیم که ایران موشک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارد؛ می‌دانیم در آستانه تولید مواد مورد نیاز برای ساخت یک بمب هسته‌ای است ولی نمی‌دانیم برای ساخت کلاهک هسته‌ای تا چه مرحله‌ای پیش رفته است.

او گفت به همراه سناتور جمهوری‌خواه، لیندزی گراهام،طرح بانک سوخت منطقه‌ای را ارائه کرده است که کشورهای منطقه می‌توانند سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را از آن بگیرند و این طرح مانع رقابت تسلیحاتی در منطقه می‌شود.

سناتور منندز گفت اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد دیگران نیز به دنبال آن خواهند رفت.

او با اعلام اینکه ایران مخفیانه به چین نفت فروخته است، به آمار گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که مخالف توافق برجام است، اشاره کرد که می‌گوید ایران ۱۰ میلیارد دلار مخفیانه به چین نفت صادر کرده است.

منندز گفت دولت بایدن باید تحریم‌ها علیه ایران را به شدت، اجرا کند و از کشورهای اروپایی نیز خواست که تحریم‌های پیش از برجام را به اجرا بگذارند و «مکانیسم ماشه» تحریم‌ها را فعال کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر