کد خبر: 126181
A

عراق: ۱.۷ میلیارد دلار به ایران بدهکاریم/ دنبال واردات گاز و برق از قطر، عربستان، ترکیه و اردن هستیم

وزیر برق عراق میزان بدهی کشورش به ایران را نزدیک به ۱.۷ میلیارد دلار اعلام کرده و از تلاش و برنامه ریزی برای به واردات گاز و برق از قطر، عربستان، ترکیه و اردن خبر داد.

عراق: ۱.۷ میلیارد دلار به ایران بدهکاریم/ دنبال واردات گاز و برق از قطر، عربستان، ترکیه و اردن هستیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «عادل کریم»، سرپرست وزارت برق این کشور شامگاه چهارشنبه از تصمیم وزارتخانه برای افزایش تولید برق طی سال های آینده خبر داده و تاکید کرد که کشورش برای تامین گاز مورد نیاز خود نیز نباید به یک منبع تکیه کند.

کریم در گفت و گو با برنامه «واجب الصراحه» شبکه خبری تلویزیون دولتی عراق (العراقیه الاخباریه)، ضمن اعلام این که مذاکرات با قطر برای واردات گاز از آن ادامه دارد، خاطر نشان ساخت که در صورت وجود توانمندی و امکانات، فرآیند واردات گاز از این کشور ظرف یک سال یا ۱۵ ماه تکمیل خواهد شد.

سرپرست وزارت برق عراق ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه با عربستان سعودی برای واردات انرژی، اعلام کرد که خط انتقال آن با یک سیستم جدید خواهد بود در حالی که مرحله نخست واردات انرژی از این کشور ۵۰۰ مگاوات و مرحله دوم آن نیز هزار مگاوات برآورد می شود.

کریم با بیان این که خط واردات انرژی از عربستان از طریق گذرگاه مرزی «عرعر» به نیروگاه «الیوسفیه» در جنوب شهر بغداد، پایتخت عراق بوده و با خط واردات آن از خلیج فارس متفاوت است، تاکید کرد که نمی توان هزینه اتصال شبکه های برق دو کشور را فاش ساخت.

سرپرست وزارت برق عراق ضمن اعلام این که طی یک سال یا بیشتر نیز خط اتصال شبکه برق با اردن برای تامین برق منطقه غربی کشورش تکمیل خواهد شد، خاطر نشان ساخت که به زودی ۵۰۰ مگاوات برق نیز از ترکیه دریافت خواهند کرد و عراق به کشور ترانزیت انرژی تبدیل خواهد بود.

کریم در ادامه نیز ضمن تاکید بر این که ایران در حال حاضر تنها هشت میلیون متر مکعب گاز به کشورش صادر می کند، اعلام کرد که به زودی یک هیئت از وزارت برق عراق، برای حل بحران گاز به ایران خواهد رفت.

سرپرست وزارت برق عراق ضمن اعلام این که نزدیک به یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار به ایران بدهکار هستند و این نیز نتیجه انباشتگی است، اظهار داشت: هزینه گاز وارداتی از ایران سالانه کمتر از چهار میلیارد دلار است؛ در تابستان گذشته یک مگاوات از ایران دریافت نکردیم و در حال حاضر نیز تنها ۵۰۰ مگاوات از آن دریافت می کنیم.

کریم همچنین از هدف گذاری وزارت برق عراق برای افزایش تولید برق در این کشور به ۳۵ هزار مگاوات ظرف بیش از چهار سال خبر داده و در این باره تصریح کرد: اکنون دارای توانایی تولید ۲۱ هزار مگاوات به آسانی هستیم با این حال نیاز ما ۳۵ هزار مگاوات برآورد می شود؛ برای رسیدن به تولید ۲۶ هزار مگاوات طی تابستان آینده برنامه ریزی می کنیم.

سرپرست وزارت برق عراق در پایان نیز ضمن اعلام این که در مجموع ۱۷۱ دکل برق در کشورش منفجر شده، تاکید کرد که مناطق غیر قانونی نیز ۲۰ درصد انرژی تولیدی را مصرف می کنند.

منبع: شفقنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر