کد خبر: 126253
A

مکرون از «رنسانس» صنعت هسته‌ای خبر داد / فرانسه راکتورهای جدید می‌سازد

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از توانمندسازی صنعت انرژی هسته‌ای در این کشور خبر داد. آقای ماکرون که روز پنجشنبه ۱۰ فوریه از یک کارخانه مهم و استراتژیک توربین‌سازی در بلفورت در شمال شرقی این کشور بازدید می‌کرد گفت: «امروز زمان مناسبی برای ساختن است. این یک رنسانس در صنعت هسته‌ای فرانسه است.»


مکرون از «رنسانس» صنعت هسته‌ای خبر داد / فرانسه راکتورهای جدید می‌سازد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از توانمندسازی صنعت انرژی هسته‌ای در این کشور خبر داد. آقای ماکرون که روز پنجشنبه ۱۰ فوریه از یک کارخانه مهم و استراتژیک توربین‌سازی در بلفورت در شمال شرقی این کشور بازدید می‌کرد گفت: «امروز زمان مناسبی برای ساختن است. این یک رنسانس در صنعت هسته‌ای فرانسه است.»

طبق طرح امانوئل ماکرون که خود را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری هم آماده می‌کند قرار است ۶ راکتور نسل جدید ساخته‌ و تا سال ۲۰۵۰ وارد خط تولید شوند. همزمان مطالعه برای ساخت ۸ راکتور دیگرهم در دستور کار قرار خواهد گرفت. نخستین راکتورها قرار است در نهایت تا سال ۲۰۳۵ آماده بهره‌برداری شوند.

ساخت راکتورهای جدید توسط شرکت دولتی اُداف (EDF) در حال انجام است، پروژه ای بلندپروازانه که رئیس جمهور فرانسه آن‌ را نماد انتخاب «پیشرفت» و «اعتماد به علم» کشورش ارزیابی کرد.

 

در حاضر ۱۰۳ راکتور هسته‌ای در ۱۳ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا فعال است. این راکتورها حدود یک چهارم(۲۵٪) برق تولید شده در کل اتحادیه اروپا را عرضه می‌کنند. بیش از نیمی از برق هسته‌ای اتحادیه اروپا با اتکا به ۵۶ راکتور هسته‌ای در فرانسه تولید می‌شود.

طرح راکتورهای جدید اروپایی (EPR) با مجموعه‌ای از راکتورهای کوچک مدولار(SMRs) تکمیل می شود. طبق برنامه قرار است ظرفیت تولید برق این راکتورهای هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ به ۲۵ گیگاوات برسد. این راکتورها زباله هسته‌ای کمتری نسبت به راکتورهای نسل فعلی تولید خواهند کرد.

آقای ماکرون با اشاره به نیاز کشورش به الکتریسیته، هم‌زمان تصریح کرد که فرانسه از زمان حادثه فوکوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۱ تا به‌امروز موفق نشده آن‌چنان که باید در حوزه صنعت هسته‌ای سرمایه‌گذاری کند. او گفت که برخی کشورها با اتخاذ تصمیمات رادیکال به انرژی هسته‌ای پشت کردند اما هر چند فرانسه چنین انتخابی نداشت اما به‌دلیل تردیدها در این حوزه سرمایه‌گذاری نکرد.

طبق دستور رئیس جمهور فرانسه فعالیت‌های راکتورهای قدیمی این کشور هم تا زمانی‌که ایمن‌ بودنشان محرز باشد ادامه خواهد یافت. هم‌زمان فرانسه مترصد است در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بادی و خورشیدی هم سرمایه‌گذاری کند./یورونیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر