کد خبر: 126499
A

اوکراین تقاضای ۱۲ هزار موشک ضدتانک از آلمان کرد

سفیر اوکراین در برلین از صدراعظم آلمان خواسته تا سلاح‌های سنگین جنگی در اختیار کشورش قرار دهد.

اوکراین تقاضای ۱۲ هزار موشک ضدتانک از آلمان کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ هم‌زمان با سفر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به اوکراین، سفیر این کشور در برلین از وی خواسته سلاح‌های جنگی سنگین به اوکراین بدهد. آندری ملنیک به تلویزیون بیلد آلمان گفته کشورش ۱۲ هزار موشک ضدتانک و هزاران موشک ضدهوایی لازم دارد تا بتواند در برابر حمله احتمالی روسیه از خود دفاع کند.

بر اساس آخرین گزارش‌های مقامات آمریکایی، روسیه در حال حاضر ۱۳۰ هزار سرباز در مرز اوکراین مستقر کرده است. کرملین قصد هرگونه حمله به خاک اوکراین را رد کرده و گفته در برابر ناتو احساس خطر می‌کند و به همین دلیل سربازانش را در مرز اوکراین مستقر کرده است.

اوکراین همچنان به سیاست آلمان مبنی بر عدم ارسال سلاح به این کشور اعتراض می‌کند. سفیر این کشور در برلین یکشنبه شب به تلویزیون بیلد گفت سفر صدراعظم آلمان به کی‌یف در روز دوشنبه و به مسکو در روز سه‌شنبه "آخرین شانس" برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک در بحران اوکراین است.

آندری ملنیک تاکید کرد: «ما احساس می‌کنیم که وقوع یک جنگ هر لحظه اجتناب ناپذیرتر می‌شود.» او گفته دولتش خود را برای بدترین سناریو آماده کرده است؛ اینکه در روزهای آینده پایتخت ممکن است بمباران شود.

سفیر اوکراین با اشاره به اینکه روسیه نسبت به اوکراین شمار بیشتری هواپیماها و کشتی در اختیار دارد، گفته است: «ما در آنجا برای رییس جمهور پوتین یک طعمه آسان هستیم.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز یکشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه سراسری تلویزیون آلمان، نسبت به یک "وضعیت خطرناک" هشدار داد. او با این حال تاکید کرد تاکنون "هیچ نشانه‌ای" مبنی بر این که درگیری نظامی قطعی باشد وجود نداشته است.

به گزارش دویچه وله به گفته خانم بربوک، اولاف شولتس می‌خواهد در کی‌یف و مسکو درباره مراحل خلع سلاح و شفافیت بیشتر هر دو طرف صحبت کند. او تاکید کرد: «ما از همه راه‌ها تلاش می‌کنیم تا روسیه را بر سر میز مذاکره نگه داریم.»

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم در روزهای آینده با روسای کشورهای اروپای شمالی و حوزه بالتیک درباره بحران اوکراین گفت و گو می‌کند. سخنگوی او گفته است: «هنوز دریچه‌ای برای تنش زدایی و دیپلماسی وجود دارد.»

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین از جو بایدن، رییس جمهور آمریکا دعوت کرد تا به کی‌یف برود. به گفته دفتر ریاست جمهوری اوکراین، زلنسکی یکشنبه شب در گفت و گوی تلفنی با جو بایدن گفته است: «من متقاعد شده‌ام که سفر شما به کی‌یف در روزهای آینده یک سیگنال قوی خواهد بود و به تثبیت اوضاع کمک خواهد کرد.»

دولت آمریکا در روزهای اخیر چندین بار تکرار کرده که "هرلحظه" ممکن است روسیه به اوکراین حمله کند. رسانه‌های آمریکایی از قول سازمان اطلاعاتی این کشور، سیا نوشتند که حمله روسیه به اوکراین در اواسط هفته جاری صورت خواهد گرفت.

رییس جمهور اوکراین انتشار این اخبار را سبب هراس‌افکنی در میان مردم کشورش دانسته است./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر