کد خبر: 126943
A

معاون رییس جمهور آمریکا: در صورت حمله به اوکراین، تحریم‌های سختی در انتظار روسیه است

معاون رئیس جمهور آمریکا، در اظهاراتی بر اتحاد در ائتلاف ناتو طی روند تشدید بحران اوکراین تاکید کرده و به روسیه هشدار داد که واشنگتن و متحدان غربی اش در صورتی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حمله به اوکراین را به پیش ببرد آماده پاسخگویی به آن با اعمال تحریم های سخت هستند.

معاون رییس جمهور آمریکا: در صورت حمله به اوکراین، تحریم‌های سختی در انتظار روسیه است

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، همزمان با برگزاری نشست سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ، از این ائتلاف از بابت "تمام کارهایی که در طول این بحران انجام داده‌ است" تشکر کرد.

وی در ادامه صحبتهایش گفت: البته ما تمایل و رویکرد باز خودمان به دیپلماسی را حفظ می کنیم و این رویکرد مرتبط با گفت‌وگو و بحث هایی است که با روسیه داشته ایم اما ما در عین حال متعهد هستیم به این که اگر روسیه اقدامی تهاجمی انجام دهد، تضمین شود پیامدهای شدیدی در پاسخ به آن به لحاظ مساله تحریم‌هایی که در موردش بحث کرده ایم وجود داشته باشد. و ما می دانیم که این ائتلاف از این لحاظ قوی است.

هریس تاکید کرد این که اولین نشستش در نشست امسال کنفرانس امنیتی مونیخ را با دبیرکل ناتو برگزار کرده "عمدی" بوده است. دولت آمریکا تلاش می کند این پیام را به پوتین بفرستد که این بحران، تنها باعث تقویت شدن عزم این ائتلاف نظامی تشکیل یافته از ۳۰ کشور برای اقدام متقابل در برابر "تجاوزگری" مسکو شده است.

استولتنبرگ به بازتاب احساسات هریس مبنی در قبال افزایش اتحاد در ناتو در طول این بحران پرداخت.

استولتنبرگ گفت: من همچنین از این واقعیت استقبال می کنم که متحدان اروپایی در حال برخاستن و همچنین افزایش حضور خود در سمت مرز شرقی ائتلاف و سرمایه گذاری بیشتر در حوزه دفاع هستند. بنابراین واقعیت این است که آمریکای شمالی و اروپا در حال حاضر کارهای بیشتری با یکدیگر به نسبت آنچه که ما سالهای زیادی انجام داده ایم، انجام می دهند.

مقامات آمریکایی و اروپا در حالت آماده باش برای هرگونه تلاش روسیه با هدف ایجاد بهانه برای حمله هستند. این مقامات نگران هستند، افزایش گلوله باران ها در منطقه دونباس، اراضی که سالهاست در آن جدایی طلبان مورد حمایت روسیه با دولت اوکراین جنگیده اند، توسط کرملین به عنوان دستاویزی برای حمله به اوکراین استفاده شود.

کامالا هریس همچنین با اگیلس لوتس، رئیس‌جمهور لتونی، هیتاناس ناوسدا ، رئیس‌جمهور لیتوانی و کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی دیدار کرد تا با آنها درباره آخرین تحولات مربوط به تقویت قوای روسیه در مرز اوکراین و آمادگی آمریکا برای تقویت هر چه بیشتر متحدان ائتلاف ناتو در جناح شرقی ائتلاف گفتگو کند.

هریس خطاب به این رهبران کشورهای منطقه بالتیک که محتاطانه وضعیت مرز اوکراین و روسیه را زیر نظر دارند، تاکید کرد که دولت بایدن به یک اصل محوری ائتلاف ناتو یعنی اصل دفاع متقابل متعهد است.

کامالا هریس با اشاره به منشور ناتو که اصل دفاع متقابل را بیان می کند، گفت: موضع ما همیشه این بوده و خواهد بود که بند پنج این منشور آهنین است و روح پشت آن - یعنی حمله به یکی معادل حمله به همه است – همچنان به عنوان دورنمای ما باقی می ماند. من معتقدم بزرگترین نقطه قوت ما اتحاد ما است.

ناوسدا از آمریکا که در هفته‌های اخیر حضور نیروهای خود را در منطقه بالتیک تقویت کرده، خواست تا حتی دست به اقدامات بیشتری بزند و "حضوری دائمی" در لیتوانی ایجاد کند. در حال حاضر، آمریکا گروه کوچکی از سربازان را به صورت چرخشی به این کشور اعزام می کند.

ناوسدا ادامه داد: من می گویم که برای امنیت منطقه ما حضور بیشتر نیروهای آمریکا بسیار مهم است.

کالاس نیز درخواست مشابهی را به جهت افزایش حضور آمریکا در کشورهای حوزه بالتیک تکرار کرد. او اظهار کرد: ما یک بار استقلال خود را در برابر روسیه از دست داده‌ایم و نمی‌خواهیم دوباره این اتفاق بیفتد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر