کد خبر: 127029
A

شکایت علیه مجری برجسته مصری به‌دلیل تشکیک درباره «معراج» پیامبر اسلام

دانشگاه الازهر و مرکز فتوا در مصر ضمن پاسخ به اظهارات ابراهیم عیسی تاکید کردند که سفر «اسراء و معراج» قطعا اتفاق افتاده و قرآن به آن حادثه اشاره کرده است

شکایت علیه مجری برجسته مصری به‌دلیل تشکیک درباره «معراج» پیامبر اسلام

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ العربیه نوشت؛ شماری از وکلای مصری یک‌شنبه 20 فوریه اعلام کردند که علیه «ابراهیم عیسی» مجری و روزنامه‌نگار برجسته مصری به‌دلیل انکار حقیقت «معراج» که یکی از امور مسلم اعتقادی دین اسلام شناخته می‌شود، در دادگاه شکایت کردند.

شاکیان، ابراهیم عیسی را به توهین به ادیان، ترویج عقاید نادرست، تحریک به نزاع، تهدید امنیت عمومی و ثبات اجتماعی، و ایجاد شک و تردید در عقاید و باورهای مردم متهم کردند.

پس از اظهارات جنجالی و تشکیک ابراهیم عیسی درباره «معراج» پیامبر اسلام، که از طریق برنامه‌‌ای در یک شبکه‌ ماهواره‌ای مصری بیان شد، دادستان کل مصر تصمیم گرفت از او تحقیق کند.

دادستانی مصر شامگاه شنبه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که با توجه به گزارش‌ها و شکایت‌هایی که علیه عیسی مطرح شده، دادگستری تصمیم گرفت تا وی تحقیق به عمل آورده و نتایج تحقیقات را متعاقبا اعلام خواهد کرد.

اظهارات ابراهیم عیسی در شبکه ماهواره‌ای «قاهره و مردم» که طی آن سفر «اسراء و معراج» را زیر سؤال برد، باعث خشم برخی شهروندان مصری شد.

او در اظهارات خود با انکار وجود حقیقت «معراج»، گفت، روحانیون بدون هیچ دلیلی این موضوع را مطرح و آن را ترویج می‌کنند.

وی افزود، این داستان به کلی جعلی است و نه تنها قرآن و سنت، بلکه در کتب معروف میراث دینی هم چیزی از آن ذکر نشده است.

واکنش الازهر و مرکز فتوای مصر

همزمان، مرکز فتوا در مصر و دانشگاه الازهر به اظهارات ابراهیم عیسی پاسخ داده و تاکید کردند که سفر «اسراء و معراج» قطعا اتفاق افتاده است و قرآن به آن موضوع اشاره کرده و انکار آن به هیچ وجه جایز نیست.

الازهر و مرکز فتوا در بیانیه‌ای اظهار داشتند که قرآن در آیات خود وقوع این سفر و رویت حضرت جبرئیل در معراج از سوی پیامبر اسلام را تایید کرده است.

در این بیانیه آمده که «اکثر علما اتفاق نظر دارند که سفر معراج پیامبر اسلام با روح و جسم صورت گرفته و خداوند در قرآن می‌فرماید: «عبد» و عبد همزمان به روح و جسم اطلاق می‌شود.

مرکز فتوا در مصر اظهار داشت: «آنچه برخی معتقدند که فقط روح پیامبر عروج کرده یا حادثه در خواب اتفاق افتاده، این نظر درست نیست، زیرا خداوند قادر است پیامبر را با جسم و روح به سوی خود عروج دهد».

مرکز بین المللی فتوا در دانشگاه الازهر نیز اعلام کرد که معجزه سفر معراج پیامبر یکی از معجزات رسول خداست که نص قرآن نیز در دو سوره اسراء و نجم بر آن تاکید دارد. این سفر در احادیث نبوی و منابع و کتب اهل سنت ذکر شده و جای تشکیک و تردیک در آن نیست.

این مرکز افزود: هر آنچه در قرآن کریم و سنت پیامبر ذکر شده، بدیهی است و به هیچ وجه نمی‌توان در آن کاوش کرد و تفسیر مفاد آن و تبیین فقهی آن از افراد غیر متخصص پذیرفته نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر