کد خبر: 127255
A

طمع دوباره چین به تایوان پس از وقایع اوکراین/ وزارت خارجه چین: تایوان اوکراین نیست / این جزیره همیشه بخشی جدایی ناپذیر از چین است

یورونیوز: وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه ضمن اشاره به تحولات مرتبط با تنش میان مسکو وکی‌یف اعلام کرد که تایوان «اوکراین نیست» و این جزیره همیشه بخشی جدایی ناپذیر از این کشور است.

طمع دوباره چین به تایوان پس از وقایع اوکراین/ وزارت خارجه چین: تایوان اوکراین نیست / این جزیره همیشه بخشی جدایی ناپذیر از چین است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز: وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه ضمن اشاره به تحولات مرتبط با تنش میان مسکو وکی‌یف اعلام کرد که تایوان «اوکراین نیست» و این جزیره همیشه بخشی جدایی ناپذیر از این کشور است.

این موضع در حالی بار دیگر از سوی دستگاه دیپلماسی چین مطرح و تکرار شده که تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان به تازگی نسبت به تقویت ضریب هوشیاری و آمادگی برای مقابله با اقدامات نظامی احتمالی چین هشدار داده است.

رئیس جمهوری تایوان روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن ورود نیروهای روسیه به مناطق مورد مناقشه در شرق اوکراین به ارتش دستور داد تا توان دفاعی خود را در میانه افزایش تنش‌ها با کشور همسایه‌اش، چین افزایش دهد.


خانم تسای در این خصوص تصریح کرد:«دولت ما نقض حاکمیت اوکراین به دست روسیه را محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به حل و فصل اختلافات از طریق راه‌های صلح‌آمیز و منطقی ادامه دهند».

وی با یادآوری تفاوت‌های ژئوپلیتیک کشورش با اوکراین افزود: «با این حال در مواجهه با نیروهای خارجی که سعی در دستکاری اوضاع در اوکراین و تأثیرگذاری بر روحیه جامعه تایوان دارند، همه واحدهای دولتی کشور باید در برابر خطر یک جنگ حساب‌شده هوشیارتر باشند.»

رئیس جمهوری تایوان در حالی این سخنان را ایراد کرده که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هفته گذشته با طرح هشداری در خصوص عمل نکردن کشورهای غربی به وعده‌های خود برای حمایت از استقلال اوکراین، تاکید کرده بود که این موضوع تبعات زیان‌باری در سطح جهان و به خصوص خطراتی برای تایوان به همراه خواهد داشت.

چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند، طی دو سال گذشته فعالیت‌های نظامی در نزدیکی این جزیره خودگردان را افزایش داده است.


با این حال گفته می‌شود که تایوان همزمان با افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین، به تازگی شاهد هیچگونه تحرک یا مانور نظامی غیرعادی از سوی چین نبوده است.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه طی سخنانی هرگونه ارتباط بین مسائل اوکراین و تایوان را رد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر