کد خبر: 127738
A

ترکیه: در تحریم‌ها علیه روسیه شرکت نمی‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که کشورش تمایلی ندارد در تحریم‌هایی که علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین اعمال شده، مشارکت کند. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز تاکید کرد که این کشور در راستای حفظ روابط تجاری مستحکم خود با روسیه قصد ندارد به تحریم‌ها بپیوندد.

ترکیه: در تحریم‌ها علیه روسیه شرکت نمی‌کنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفتگویی با شبکه ماهواره‌ای "خبر ترک" در ارتباط با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی‌اش علیه اوکراین اظهار کرد: به طور کلی در چنین تحریم‌هایی شرکت نمی‌کنیم و تمایلی به شرکت در تحریم‌های فعلی نیز نداریم.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو ممکن است در کنار اقتصاد روسیه، بر اعضای اتحادیه اروپا و دیگر کشورها نیز تاثیر منفی بگذارند.

او افزود: ترکیه در حال بررسی دقیق تمامی تصمیمات مربوط به تحریم‌ها به ویژه تاثیر آنها بر اقتصاد و امنیت منابع انرژی خود است.

چاووش اوغلو در ادامه تاکید کرد که کشورش هیچگونه درخواست و یا فشاری از سوی دیگر کشورها برای همراهی در تحریم‌ها علیه روسیه دریافت نکرده است.

او در ادامه گفت: دو طرف روسی و اوکراینی در حال حاضر به دنبال بستری برای برگزاری نشست جدیدی جهت مذاکره هستند اما این دیدار احتمالاً چند روز دیگر به تعویق بیفتد.

این مسؤول وزارت خارجه ترکیه با اشاره به اینکه کشورش امیدوار است نشست‌های پیش‌رو بر برقراری آتش‌بس متمرکز باشند، گفت: آنکارا در این چارچوب توصیه‌های دوستانه خود را به هر دو طرف ارائه کرده است.

همچنین وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: در حال حاضر مساله‌ای که فوریت دارد، برقراری آتش بس است و بعدا زمان زیادی برای انجام دیدارهایی درباره مسائل سیاسی وجود خواهد داشت، زیرا در میان این بمباران مستمر نمی‌توان به نتیجه‌ای رسید.

چاووش اوغلو در همین رابطه گفت: ترکیه از مسکو خواست درخواست خود درباره صدور مجوزی برای کشتی‌های ثبت نشده در ناوگان روسی دریای سیاه جهت عبور از تنگه‌های ترکیه را پس بگیرد و مسکو آن را پذیرفت.

او گفت: ترکیه به تمامی کشورهای واقع در ساحل دریای سیاه و نیز آنهایی که در دریای سیاه ساحل ندارند، اعلام کرد که توافقنامه مونترو ویژه تنگه‌های دریای سیاه را به شکلی دقیق و به دور از استانداردهای دوگانه اجرا خواهد کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان اظهار کرد: ترکیه در راستای حفظ روابط تجاری مستحکم خود با روسیه در حوزه‌هایی چون گردشگری، گاز و کشاورزی، قصد ندارد به تحریم‌ها علیه روسیه بپیوندد.

کالین گفت: ما باید با در نظر گرفتن اولویت‌های کشورمان عمل کنیم. باید طرفی وجود داشته باشد که بتواند با روسیه مذاکره کند، وقتی همه پل‌ها را آتش می‌زنند، چه کسی با روسیه گفتگو خواهد کرد؟ ما برنامه‌ای برای اعمال تحریم‌ها نداریم تا این کانال باز بماند.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه افزود: آنکارا قصد ندارد اقداماتی را در پیش بگیرد که به این کشور آسیب بزند، ما با روسیه در حوزه‌هایی چون گردشگری، گاز طبیعی و کشاورزی روابط تجاری مستحکمی داریم.

او ادامه داد: توافقنامه مونترو نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ صلح و ثبات در دریای سیاه ایفا کرد، ما این توافقنامه را به شکلی اجرا می‌کنیم که به افزایش تنش منجر نشود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز پیشتر تاکید کرده بود که آنکارا برای استفاده از اختیارات خود در توافقنامه مونترو در رابطه با حرکت کشتی از تنگه بسفر به شکلی که مانع افزایش بحران در اوکراین شود، مصمم است.

روسیه بامداد ۲۴ فوریه گذشته آغاز یک عملیات نظامی علیه اوکراین را اعلام کرد که به دنبال آن طرف‌های غربی واکنش‌های تندی نشان داده و تصمیم به اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی شدیدی علیه این کشور گرفتند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر