کد خبر: 127840
A

آژانس اتمی: هرگز پرونده‌های باز ایران را به دلایل سیاسی نمی‌بندیم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پرونده‌های باقی‌مانده ایران در آژانس همچنان باز است و تنها در صورتی حل و فصل می‌شود که جمهوری اسلامی همکاری و شفاف‌سازی کند.

آژانس اتمی: هرگز پرونده‌های باز ایران را به دلایل سیاسی نمی‌بندیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پرونده‌های باقی‌مانده ایران در آژانس همچنان باز است و تنها در صورتی حل و فصل می‌شود که جمهوری اسلامی همکاری و شفاف‌سازی کند.

رافائل گروسی به خبرنگاران گفت این پرونده‌ها هرگز به دلیل مسائل سیاسی بسته نخواهند شد و باید فارغ از مذاکرات وین برای احیای برجام حل شوند. او درباره این موضوع "ابراز خوش‌بینی" کرد.

پرونده‌های پادمانی ایران در آژانس به چهار مکان در تاسیسات قدیمی هسته‌ای از جمله تورقوزآباد مربوط می‌شود که آژانس در آن آثاری از مواد مشکوک یافته است. این پرونده‌ها با عنوان "ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران" در آژانس در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران سه روز پیش تصریح کرد که بسته شدن پرونده‌های "ادعایی" علیه ایران از شرایط اصلی جمهوری اسلامی برای توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام است.

سعید خطیب‌زاده طرف مقابل را به استفاده سیاسی از این پرونده‌ها برای گرفتن امتیاز در وین متهم کرد.

با وجود این مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز گفت پرونده‌های ایران تا زمانی که جمهوری اسلامی توضیحات لازم را ارائه نکند باز خواهند ماند و آژانس "هرگز پرونده‌ای را که به دلیل لزوم شفاف‌سازی درباره مکان‌های مشخصی در ایران باز کرده، به دلایل سیاسی نخواهد بست."

آقای گروسی گفت تنها راه حل و فصل موضوع این است که ایران پای میز گفت‌وگو با آژانس حاضر شود و مسئله را روشن کند.

پروند‌ه‌های پادمانی ایران در آژانس مدت‌هاست که باز مانده و ایران و غرب یکدیگر را به استفاده از مسائل فنی برای مقاصد سیاسی متهم می‌کنند.

بنا بر گزارش‌ها این موضوع به یکی چند مانع اصلی در رسیدن به توافق در وین تبدیل شده است.

دیپلمات‌های حاضر در دور هشتم مذاکرات وین تا هفته پیش درباره رسیدن به توافق در عرض "چند روز" ابراز خوش‌بینی می‌کردند اما در چند روز گذشته فضای مذاکرات با ابهام زیادی روبرو شده است. به گفته کارشناسان حمله روسیه به اوکراین هم پیچیدگی‌های تازه‌ای در مذاکرات احیای برجام ایجاد کرده است.

رهبران و مقام‌های کشورهای غربی حاضر در مذاکرات هشدار داده‌اند که زمان ایران برای تصمیم‌گیری درباره پیش‌نویس توافق به سرعت روبه پایان است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر