کد خبر: 128157
A

فرانسه: روسیه به دنبال "باج خواهی از مذاکرات هسته ای ایران" است

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفته کاری که در این مرحله روسیه تحت عنوان ضمانت نامه کتبی از آمریکا مطرح کرده، دیپلماسی نیست بلکه یک باج خواهی از مذاکرات هسته ای ایران است. " ایرانی‌ها از مطرح کردن درخواست جدید روس ها راضی نیستند، هرچند که البته خیلی علنی ابراز نمی کنند. ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم."

 فرانسه: روسیه به دنبال  "باج خواهی از مذاکرات هسته ای ایران" است

به  گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از رویترز، پس از آن که مسکو خواستار تضمین آمریکا بابت رابطه اش با ایران پس از احیای برجام شد، فرانسه روز دوشنبه (امروز) به روسیه هشدار داد که در روند احیای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به "باج‌گیری" متوسل نشود.
"سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که روسیه خواهان ضمانت نامه کتبی آمریکا است مبنی بر اینکه در صورت احیای برجام، تجارت، سرمایه گذاری و همکاری نظامی- فنی مسکو با ایران با تحریم های اعمال شده غرب علیه روسیه از زمان حمله به اوکراین، با مانعی مواجه نشود.
یک مقام (دفتر) ریاست جمهوری فرانسه اواخر روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که دیپلمات ها هر موضوع را بر اساس شایستگی های آن بررسی می کنند و آنها را با هم مخلوط نمی کنند.
او به خبرنگاران گفت: "زیرا در غیر این صورت، در واقعیت، فقط باج گیری است و دیپلماسی نیست."


مقامات غربی می گویند منافع مشترکی بین روسیه و غرب در اجتناب از بحران عدم اشاعه هسته ای وجود دارد و آنها در تلاشند تا مشخص کنند که آیا آنچه اخیرا روسیه روی میز مذاکرات وین تحت عنوان ضمانت نامه کتبی آمریکا گذاشته تنها به تعهداتش در قبال برجام مربوط می شود یا خیر. آنها می گویند که اگر چنین باشد این امر قابل مدیریت خواهد بود، اما هر چیزی فراتر از آن ، مشکل ساز خواهد بود.

مقام ریاست جمهوری فرانسه که به روسیه هشدار داده، از مسکو خواست تا به دستور کار اصلی مذاکرات وین که همانا " بازگشت ایران به تعهداتش ذیل برجام" بوده، توجه داشته باشد.


یک دیپلمات اروپایی افزود: " ایرانی‌ها از مطرح کردن درخواست جدید روس ها راضی نیستند، هرچند که البته خیلی علنی ابراز نمی کنند. ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم."

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر