کد خبر: 128259
A

بیانیه آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس+ متن بیانیه / ایران اورانیوم فراتر از محدودیت‌های برجام را تولید کرده است

در بیانیه آمریکا علیه ایران آمده است: «همان‌طور که در گزارش مدیر کل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] روشن است، همزمان با پیشروی مذاکرات به سمت بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام، ایران در حال توسعه دادن به فعالیت‌های هسته‌ای خودش به طرق مختلف از جمله از طریق نصب ظرفیت‌های بیشتر غنی‌سازی، مستقر کردن سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی‌شده فراتر از محدودیت‌های برجام است.

بیانیه آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس+ متن بیانیه / ایران اورانیوم فراتر از محدودیت‌های برجام را تولید کرده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ معاون هیأت نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بیانیه‌ای درباره جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع «راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل» صادر کرد.

بنابر گزارش دیده بان ایران، در این بیانیه آمده است: «همان‌طور که در گزارش مدیر کل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] روشن است، همزمان با پیشروی مذاکرات به سمت بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام، ایران در حال توسعه دادن به فعالیت‌های هسته‌ای خودش به طرق مختلف از جمله از طریق نصب ظرفیت‌های بیشتر غنی‌سازی، مستقر کردن سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی‌شده فراتر از محدودیت‌های برجام است.

مقام آمریکایی در ادامه، بدون توجه به اینکه خروج آمریکا از برجام عامل تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده اقدامات تهران را تنش‌زا توصیف کرده و بار دیگر گفته که زمان بسیار اندکی برای «بازگشت دوجانبه به برجام» باقی مانده است.

او تصریح کرده است: «علی‌رغم اقدامات تنش‌آمیز ایران، زمانی نه چندان زیاد برای توسل به دیپلماسی مستحکمی که بتواند ما را در مسیر بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام قرار دهد باقی مانده است. این توافق، ابزاری حیاتی برای رفع نگرانی‌های دیرپای جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.»

مقام آمریکایی در ادامه گفته چنانچه این گفت‌وگوها موفق شوند بازگشت به برجام، دستاوردی قابل توجه برای دیپلماسی بین‌المللی خواهد بود.

این بیانیه در حالی صادر شده که دفتر مدیر اطلاعاتی آمریکا امروز سه‌شنبه در جدیدترین گزارش موسوم به «ارزیابی سالانه تهدیدها» اذعان کرده که فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در راستای ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

در این گزارش آمده است: «ارزیابی ما همچنان این است که ایران در حال انجام دادن فعالیت‌های کلیدی برای ساخت سلاح هسته‌ای نیست.»

در ادامه این گزارش آمده است: «در جولای ۲۰۱۹، بعد از خروج آمریکا از برجام در مه ۲۰۱۸ ایران برخی فعالیت‌ها را که از محدوده‌های برجام فراتر می‌رفت را از سر گرفت. اگر ایران از تخفیف‌های تحریمی برخوردار نشود مقام‌های ایرانی احتمالاً غنی‌سازی بیشتر اورانیوم تا ۹۰ درصد را مدنظر قرار خواهند داد.

در این گزارش تصریح شده ایران همواره از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خودش را به عنوان پاسخی بازگشت‌پذیر به خروج از برجام معرفی کرده و این پیام را ارسال کرده که چنانچه ایالات متحده تحریم‌ها را رفع کرده و به تعهدات برجامی‌اش پایبند شود، پایبندی کامل خود به برجام را از سر خواهد گرفت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر